Una llet màgica per fer obres d'art!

02 juliol 2009 | Diari de recerca

Jugant amb la tensió superficial

Vols dibuixar a sobre de la llet? Amb aquest experiment sobre la tensió superficial descobriràs una nova forma de fer art amb ciència.

L’experiment que proposa la investigadora Lídia Ochoa en el següent vídeo es basa en la tensió superficial que tenen tots els líquids. Però què passa si trenquem aquesta tensió superficial, per exemple, amb una substància “màgica” com podria ser el sabó?

Amb uns colorants alimentaris molt senzills de trobar a les botigues, una mica de sabó i llet, veuràs com la disminució de la tensió superficial produeix una reacció ben acolorida.

La tensió superficial és una propietat de l’aigua que fa que la capa de la superfície es comporti com una “pell” ja que les seves molècules s’atrauen entre elles i exerceixen una tensió. Aquesta tensió, per exemple, facilita que hi hagi insectes com el sabater, que es poden desplaçar per la superfície de l’aigua sense enfonsar-se.

Si vols conèixer exactament per què el sabó pot provocar aquesta reacció, no et perdis l’article Llet, colorants i líquid màgic.

1. Elisabeth

Lídia, mil gràcies per compartir tot aquest art científic!!!
    Demà faré l’experiment amb dos nens, aviam què tal!!!

2. Aurora Marco

Moltes gràcies Lídia, ens ha agradat molt l’experiment i els nens s’ho han passat molt bé i han quedat bocabadats.
    Mil gràcies

3. Mercè Cartañà Arcediano

Sóc professora de CN, m’ha agradat moltíssim l’experiment per treballar amb els alumnes d’ESO. Permet fer-ho des de diferents punts de vista i amb diferents objectius.
    Enhorabona per la iniciativa i el projecte.
    mcartan4@xtec.cat

4. Lídia Ochoa

Loli, la barreja que ens funciona a nosaltres és: -2L d’aigua, -100g de sucre, -Una cullerada de cola d’empaperar, -3 cullerades de glicerina, -¼ de litre de sabó.
    El què ens funciona bé és barrejar primer l’aigua amb el sucre, després la cola d’empaperar, tot seguit la glicerina i en darrer lloc el sabó. Si deixes reposar la mescla unes hores funciona molt bé! (nosaltres de vegades ho fem d’un dia per l’altre).

5. carla bosch

Hola, tinc 10 anys. Com o heu fet?

6. Recerca en Acció

Hola Carla. Impressionant, oi? Has vist el vídeo on la Lídia ho explica pas per pas? Si segueixes tenint dubtes després de veure el vídeo, torna’ns a escriure. Ja veuràs com te’n sortiràs si ho proves. Sort!

7. júlia

ho hem fet, és xulíssim!!!!
    gràcies

8. Montse valentí

Lídia, és fantàstic , NO PARIS de FER RECERQUES i anar-ho mostrant, divulgant … tots : MESTRES i alumnes en diem BÉ, i gràcies a gent com tu, des de l’escola ja som “PETITS- GRANS CIENTÍFICS”. Moltíssimes gràcies !!!, per cert, vols venir un dia de la setmana de la ciència al nostre centre?… estarém TOTS MOLT CONTENTS !!!

9. carme i sílvia

Hola som dues mestres de primària fascinades amb aquest experiment. Ens ha agradat molt fer-lo a la classe. Ciència i art junt!!!

10. Lídia Ochoa

moltes gràcies pels vostres missatges!! estem molt contents de poder divulgar experiències i aprendre’n plegats! ànims i energia per continuar provant coses i tirar endavant projectes com aquest!!

11. Loli Pla

Està molt atractiu, perquè és molt vistós. També, explicat a un altre nivell, es pot fer per les bombolles de sabó. El cas és que no trobo la barreja correcta amb sabó, glicerina i aigua. Algú sap com fer una dissolució sabonosa per fer bombolles gegants?
    Voldria fer bombolles amb un penjador metàl·lic.
    Gràcies

12. Joana M. Moll Truyol

Hola,
    Sóc una mestra de primària i la veritat és que m’ha encantat trobar la vostra pàgina, els vostres experiments, les vostres explicacions i els vostres videos.
    Enhorabona!! Pels qui no en sabem de ciència, això és de gran ajut.
    Salut,
    joana

13. Lídia Ochoa

Joana, gràcies pel teu comentari. Esperem que els recursos d’aquest portal et serveixin de suport per treballar la ciència amb els teus alumnes! Salut, Lídia.