Pitàgores, òptica i flames que no cremen

18 setembre 2009 | Diari de recerca

Tres investigadors de la Universitat de Múrcia ens expliquen en aquests vídeos diferents qüestions relacionades amb les matemàtiques, l?òptica i la física del foc, tots amb un punt de vista molt senzill i lúdic.

Juntament amb els experiments fets pels investigadors de la Universitat de Girona dins del projecte Ciència a la Cuina, la Universitat de Múrcia ens fa arribar tres vídeos divulgatius sobre diferents àmbits científics. Els tres investigadors ens aporten una explicació molt senzilla sobre diferents experiments que tenen a veure amb les matemàtiques, la física i l'òptica de l'ull.

Foc que no crema

Des de la Facultat de Física, el professor Rafael García Molina ens presenta cinc experiments relacionats amb el foc. Amb unes espelmes i diferents materials ens comenta el comportament d'aquests en contacte amb el foc. Per exemple, ens demostrarà com un globus ple d'aigua no es crema quan se li aplica el foc.

Els experiments són els següents:

• Flames i xemeneies.

Flames que no cremen.

Quina flama s'apaga abans?

Globus que no exploten.

Foc i metall.

Visualitzar Pitàgores

Julio Alberto del Valle, professor de Matemàtiques, des d'una aula de la Universitat, ens explica de forma molt gràfica i palpable en què consisteix el famós i conegut Teorema de Pitàgores (Vídeo de 33,6 Mb / 8,54 minuts).

Problemes visuals

Pablo Artal, director del Laboratori d'Òptica de la Universitat de Múrcia, ens mostra un aparell que ens permet apreciar com veuen les persones que pateixen problemes de visió, com ara la miopia, la presbícia o l'astigmatisme (Vídeo de 36,8 Mb / 9,45 minuts).

La Universitat de Múrcia col·labora, juntament amb la Universitat de Girona, amb el projecte Nit de la Recerca 2009, un esdeveniment que se celebra el 25 de setembre a 30 països i més de 150 ciutats europees. L'objectiu d'aquesta experiència és divulgar la ciència i la figura dels investigadors.