Aventures científiques | Biologia | Expedicions

Canvi climàtic a l'Antàrtida?

09 novembre 2006 | Aventures científiques, Biologia, Expedicions

L’estudi dels fons marins antàrtics

L’objectiu d’aquesta expedició és dur a terme un estudi pioner i multidisciplinari sobre la relació entre els organismes vius del plàncton i els del fons marí a l’est de la Península Antàrtica. Concretament, a la zona que es coneix com la plataforma Larsen. L’any 2002 es va desprendre una placa de gel de més de 2.500 km2 deixant al descobert fons marins sota una plataforma de glaç que almenys tenia uns 1.000 anys.

El present projecte proposa investigar els canvis que s’estan esdevenint a partir de les noves condicions oceanogràfiques que hi ha en aquesta àrea, influenciades pel canvi climàtic. S’analitzarà la producció biològica, la sedimentació i les característiques químiques de la columna d’aigua. A més, s’estudiarà com aquestes estan influenciant als ecosistemes del fons marí (bentònics) recent descoberts i com poden influir en el seu desenvolupament futur. També es compararà aquest “nou” ambient i la situació al sud-est del Mar de Weddell on hi ha una de les comunitats bentòniques més riques de l’Antàrtida.

Això permetrà investigar sobre l’origen i la història de les complexes comunitats del fons oceànic proper a la costa després de llargs períodes glacials. Aquest és un dels temes menys explorats en investigació antàrtica i alhora molt innovador. L’estudi multidisciplinari d’aquests ambients tan diversos pot permetre identificar processos clau en la història evolutiva de la biodiversitat antàrtica.  L’equip científic que durà a terme aquest estudi pertany a l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) de Barcelona i participa en una expedició a bord del vaixell alemany Polarstern amb 47 investigadors provinents de 12 països diferents.