Investigador/ora

Ramon Massana

26 abril 2011 | Investigador/ora

Qui ets i què fas? Sóc investigador a l’Institut de Ciències del Mar. El meu marc general de recerca és l’ecologia microbiana, és a dir, entendre el paper que tenen els microorganismes en els sistemes naturals. En particular, utilitzo eines moleculars per a entendre la diversitat i funció dels microorganismes marins. El meu dia a dia és llegir, escriure, revisar, parlar amb els meus estudiants i, una mica, mirar al microscopi.

Recomana’ns un llibre i un web de divulgació científica… els assaigs de Stephen Jay Gould són molt interessants i distrets de llegir. Val la pena llegir el llibre Desert d’aigua, d’en Carles Pedrós-Alió, on explica de manera molt amena experiències i descobertes durant una campanya oceanogràfica a l’Àrtic. Amics meus que no són biòlegs els hi va agradar molt. Fora de la feina navego poc per Internet, i no soc assidu de cap web de divulgació científica.

Recomana’ns un museu o un centre divulgatiu… m’agrada molt anar al CosmoCaixa. La veritat és que trobo que combina molt bé una aparença agradable i espectacular amb un contingut científic notable. Darrerament hi he anat amb les meves filles que encara no van a primària i també els ha agradat. Vam anar fa poc a veure l’exposició itinerant dels dinosaures i va ser francament impressionant.

Vaig decidir fer-me científic perquè… em donava l’oportunitat de fer-me una pregunta, veure quines respostes hi havia, avaluar si m’agradaven, i proposar un nou camí per a resoldre-les. Trobava fascinant participar en la construcció d’un coneixement comú.

Entre els meus llibres no hi pot faltar… novel·les d’autors catalans. Penso, per exemple, en els llibres d’en Jaume Cabré, com Les veus del Pamano o d’en Lluís-Anton Baulenas com La felicitat.

El que m’agrada de fer recerca en el mar és… la possibilitat de viure durant unes setmanes en un vaixell oceanogràfic, amb el qual moure’t per diferents parts del món junt amb teu laboratori i poder agafar les dades per a caracteritzar millor aquest sistema líquid i fluctuant i esbrinar-ne els seus secrets.

El meu lloc preferit per perdre’m és… la muntanya mitjana, especialment en ambients humits i ruralitzats. Tinc una debilitat especial pel Cabrarès i la Garrotxa.

M’apassiona… la descoberta de l’entorn geogràfic, tan en ciutats, pobles o a la muntanya. I fer-ho caminant o en bicicleta.

El viatge que em va encantar va ser… una ruta en cotxe de Califòrnia a Nova York, un coast to coast en majúscules.

Una ciutat especial… qualsevol ciutat italiana, com Venècia, Roma o Florència.

Una petita meravella que sovint tenim molt a prop i podem ignorar és… hi ha un munt de paisatges al nostre entorn proper que desconeixem i que són fascinants. Penso, per exemple, en el Monestir de Pedralbes a Barcelona, l’Espluga, una masia sota una balma al Moianès, o la Foradada, un gorg envoltat de cingles amb un forat en un d’ells.