Biologia | Post de projecte

9. Els refrescs, una invitació a la moderació

07 maig 2010 | Biologia, Post de projecte

Un excés de refresc i de sucs de fruites pot conduir al sobrepès i, fins i tot, a l’obesitat. Aquestes begudes duen força sucre de fàcil absorció, que es pot convertir en greix.

Els resultats extrets de l’estudi sobre hàbits alimentaris mostren que un 65% dels alumnes enquestats fan un consum moderat de begudes refrescants i de sucs de fruita comercials donat que prenen com a màxim dues llaunes a la setmana (una quantitat igual o menor a 330 ml). Un 18% beuen de dues a cinc llaunes setmanals. I el 17% restant, que són molts, en consumeix més de cinc, cosa que equival a 1.650 ml de refresc setmanals, és a dir, diàriament.

Les begudes de preferència són les de cola i taronjades i llimonades, tant amb gas com sense, mentre que els sucs més comuns són els de pinya, préssec i taronja.

Sucre a dojo

Les begudes refrescants es caracteritzen pel seu alt contingut en sucres senzills de fàcil absorció. Una llauna de refresc de 330 ml equival a 33 g de sucre (el que correspondria a quatre sobrets dels que ens posen al bar amb el cafè). Per tant, si bevem una ampolla de dos litres de refresc a la setmana, estarem consumint 200 g. de sucre, aproximadament el que cabria en un got.

Els sucs tenen una mica menys de sucre que els refrescs, tot i això, en continuen sent una bona font. La diferència que hi ha entre un suc i un nèctar de fruita és la quantitat de sucre. Els nèctars porten sucre afegit, per tant, tenen més calories. Els sucs contenen aproximadament 18 g de sucre en un bric individual o en un got de 200 ml. En canvi, els nèctars contenen uns 20 g de sucre en 200 ml de líquid.

El camí al sobrepès

Un excés de refrescs i de sucs de fruites pot conduir al sobrepès i, fins i tot, a l’obesitat. Els consums excessius de sucres en són els responsables, ja que un cop a la sang s’utilitzen per donar energia. Però si el cos no necessita aquesta energia, el sucre s’emmagatzema per poder utilitzar-se després. El problema és que quan aquests magatzems estan plens i encara tenim sucre a la sang, el sucre que sobra es transforma en greix!

A més, un excés de sucre a la sang provoca resistència a la insulina. Amb el temps aquesta resistència pot provocar diabetis. La diabetis és un dèficit de l’acció o segregació de la insulina, aquesta hormona és l’encarregada d’emmagatzemar el sucre.

Però a part de sucres, molts refrescs, sobretot els de cola, porten cafeïna, un estimulant que es troba al cafè, te, begudes energètiques o estimulants, que a part de la cafeïna en poden portar altres com el guaranà, taurina… Si no estàs acostumat a aquestes substàncies, no es recomana prendre-les en gaire quantitat i sobretot a la tarda/nit, perquè no et deixa dormir!

En resum, és aconsellable consumir les begudes refrescants sempre amb moderació i restringir-les al cap de setmana o en ocasions especials. En el cas dels sucs de fruita el més indicat és beure sucs naturals.

Fins al proper missatge!

Fundació Alícia

0 Comentaris

Envieu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.