4: Una Xarxa per "caçar" meteorits

22 setembre 2011 | Diari de recerca

Les càmeres de la xarxa SPMN enregistren constantment el cel. D’aquesta manera aconsegueixen detectar els meteors i conèixer-ne la trajectòria. La xarxa també recupera els meteorits caiguts a terra.
La xarxa SPMN (Spanish Meteor Network) és un projecte que es realitza a nivell estatal i que s’encarrega de l’estudi de la matèria interplanetària del sistema solar. La idea principal de com es fa l’estudi d’aquesta matèria consisteix en l’emplaçament de diverses càmeres en diferents llocs o estacions de l’estat espanyol. Trobareu més informació si consulteu la web de la Xarxa Espanyola de Investigació sobre Bòlids i Meteorits.
Aquestes càmeres filmen de forma constant el cel. En el moment que apareix un meteor, les càmeres enregistren la trajectòria que descriu. Posteriorment, mitjançant la superposició de dos vídeos que hagin pogut detectar dues estacions diferents i mitjançant tècniques de tractament de la imatge podem extreure molta informació sobre la cinemàtica del meteor i atribuir-lo a un eixam o de vegades a un cos pare.
Recuperació de meteorits
És molt important l’estudi d’aquests petits cossos, ja que s’ha demostrat que guarden una estreta relació sobre l’origen del sistema solar, i si a més el cos cau a terra i som capaços de recuperar-lo i estudiar-lo al laboratori es podran explicar o ratificar diverses teories sobre la formació del sistema solar.
Aquest projecte portat a terme pel grup SPMN que està format per científics de diferents parts de l’estat espanyol amb formacions interdisciplinàries. Els integrants professionals reben finançament d’organismes públics i privats gràcies a la tasca científica i divulgativa realitzada pel grup.
Caiguda d'un meteorit
El 2004 una “bola de foc” va travessar el cel a més de 64.000 km/h (fotografia de Salvador Díez)
Com a exemple de recerca puntera, la Xarxa SPMN ha aconseguit recuperar les dues últimes caigudes de meteorits ocorregudes a Espanya (la condrita Villalbeto de la Peña l’any 2004 i l’eucrita Puerto Lápice l’any 2007). Un cas molt interessant va ser el meteorit caigut a Villalbeto de la Peña (Palència) doncs gràcies al vídeo d’un aficionat i vàries fotografies casuals del bòlid diürn es va poder determinar la primera òrbita d’un meteorit a Espanya (i novena vegada al Món). A més a més, amb l’esforç dels integrants i desenes de col·laboradors de la Xarxa SPMN es van poder recuperar més d’una desena d’espècimens d’una fascinant condrita ordinària que va donar a lloc a diverses publicacions en revistes del prestigi de Meteoritics and Planetary Science.

Per exemple, poder consultar l’article The Villalbeto de la Peña meteorite fall: II. Determination of atmospheric trajectory and orbit   Tal com diu l’abstract d’aquest treball, la caiguda del bòlid es va produir el 4 de gener del 2004. Una bola de foc va creuar el cel I va ser vista per milers de persones. Les imatges preses per la gent van permetre als científics esbrinar la velocitat del meteorit (uns impressionants 61.000 kilòmetres/hora!) o l’altura a la qual es va produir la principal fragmentació del meteorit: uns 28 quilòmetres d’alçada.
Disposem d’una pàgina web on podeu trobar informació més detallada sobre qui som i on ens podeu trobar. A més aquesta pàgina web es va actualitzant freqüentment i expliquem futurs esdeveniments astronòmics així com els casos enregistrats de les grans boles de foc que pensem són més interessants i que, donada la seva brillantor, causen certa alarma social. Contribuïm doncs a donar una explicació racional i coherent a  fenòmens que fins fa poc romanien inexplicats.

Informació addicional