14: Els dracònids des del Montsec

18 octubre 2011 | Diari de recerca

Al Centre d’Observació de l’Univers, a Àger, més de 300 persones es van reunir per observar els Dracònids. Durant aproximadament unes dues hores se’n van anar veient alguns de brillant que despertava l’admiració i un sonor ooohhh! En el públic assistent.
Al Centre d’Observació de l’Univers més de 300 persones es van reunir en organitzar-se una sessió nocturna especial per observar la pluja de meteors dels Dracònids. La nit en què s’esperaven veure desenes d’estels fugaços va resultar afectada per la Lluna i l’espectacle va quedar relegat a l’observació dels més lluminosos. Un resultat molt diferent dels obtinguts per les càmeres de videodetecció que enregistraven fins i tot els meteors més febles.
Els Dracònids des del Centre d’Observació de l’Univers
El Centre d’Observació de l’Univers (COU) és un espai lúdic aplicat a la docència i divulgació de l’astronomia i la geologia a Catalunya. El COU es troba situat al municipi d’Àger. El COU és un nexe d’unió entre el públic i el coneixement científic, acostant el visitant a l’apassionant món de la ciència i al descobriment de l’entorn del Montsec. Aprofitant les característiques d’un lloc únic en qualitat de cel per a l’observació de l’Univers integrat en un medi que permet conèixer l’evolució de la Terra a partir de la geologia de la serra.
En el Centre d’Observació de l’Univers el seguiment de l’espectacle dels Dracònids va ser multitudinari amb l’assistència d’unes 300 persones. Des de molts dies abans les entrades per les activitats d’aquella nit estaven exhaurides i es va haver de realitzar una ampliació d’horaris, fet que confirma el gran interès per la població d’aquesta mena de fenòmens naturals.
Des del punt de vista científic, els primers Dracònids es van deixar veure poc després de les 21 hores (19 TU) però, exceptuant uns pocs, van ser febles i difícils d’observar pel gran públic. A poc a poc, conforme la Lluna ascendia al cel l’activitat es va incrementar lleugerament, però la imponent presència de la Lluna quasi plena va fer encara més difícil l’observació. Durant aproximadament unes dues hores se’n van anar veient algun de brillant que despertava l’admiració i un sonor ooohhh! En el públic assistent. La gran majoria, però, eren massa febles i quasi inapreciables pel públic menys experimentat en l’observació astronòmica a ull nu. Així doncs, tot i que la Lluna no ens va deixar gaudir d’un gran espectacle, la majoria d’assistents van tornar a casa havent vist algun Dracònid. Encara millor va ser que a la segona part de la nit els assistents van poder completar l’aproximació a l’observació astronòmica amb les observacions de la Lluna, Júpiter i alguns objectes difosos com el cúmul globular d’Hèrcules a través dels telescopis del COU.
Salvador Ribas, director científic del Centre d’Observació de l’Univers (COU)