Diari de recerca

3: Programes capaços d’aprendre: l’exemple del 20Q

03 febrer 2015 | Diari de recerca

Ara que ja tenim una mica més clar què és la Intel·ligència Artificial, creieu que un programa d’ordinador podria ser capaç d’endevinar què esteu pensant simplement fent-vos unes quantes preguntes? Ho podeu provar aquí, en algun dels idiomes que us ofereix:

Capture_20q

20Q.net: http://www.20q.net/

 
Si heu pensat un objecte comú, que la majoria de gent conegui, segurament el programa us l’haurà endevinat, i és molt possible que amb menys de 20 preguntes. Com ja haureu imaginat, 20Q significa 20 Questions.
Com funciona? La resposta curta és “amb Intel·ligència Artificial”. La resposta llarga és que hi ha programes d’ordinador (per exemple les xarxes neuronals que imiten les connexions de neurones) que són capaços d’aprendre coses. Quanta més gent juga al 20Q més bo és el programa, perquè va augmentant el seu coneixement.
La història d’aquest programa en concret neix el 1988, quan un inventor canadenc anomenat Robin Burgener va programar una xarxa neuronal capaç de jugar al joc de les 20 preguntes, però sense una llibreria de coneixement com la que té ara en la actualitat. Ell simplement li va ensenyar a respondre preguntes sobre l’element “gat”, i va compartir el programa amb amics seus perquè hi juguessin i anessin augmentant el coneixement del programa. El 1995 el va penjar online, i des de llavors s’han jugat més d’un milió de partides, i la capacitat d’endevinar objectes del programa ha crescut moltíssim.
 

0 Comentaris

Envieu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.