Menció X(p)rimenta 2025 en la categoria Secundària (Institut Tarragona, Tarragona)
Alumnat
- Martina Aguilar Ballesteros
- Biel Conesa Almansa
- Naia Egea López
- Joana Balsells Marco
- David Cabré Torrija
Docent
- Montse Piqué Rubio
Temari curricular
- Ciències de la naturalesa
Nivell educatiu
- ESO (1r i 2n)
Objectiu
- Identificar i interpretar les propietats de la matèria, predint i argumentant-ne el comportament per tal d’apropiar-se de conceptes i processos propis de la ciència.
- Explicar els resultats i les conclusions obtingudes mitjançant l’experimentació i l’observació de camp fent ús d’eines digitals per tal d’adquirir un domini de l’alfabetització científica i seguretat en la divulgació de la ciència.
Material utilitzat
- Aigua
- Colorants alimentaris
- Escalfador (es pot utilitzar microones)
- Tros de cartolina
- Recipients de vidre o plàstic indistintament
- Balança de cuina, tot i que no és imprescindible
- Culleres per remenar.
Protocol
Experiment 1
- Omplim dos gots amb aigua de l’aixeta, un amb aigua freda i un altre amb aigua calenta.
- A l’aigua freda, hi afegim unes gotes de colorant blau a la calenta, unes gotes de colorant vermell
- Enrasem amb aigua i es tapa el got d’aigua calenta amb cartolina.
- Col·loquem la mà sobre la cartolina, girem el got i el posem damunt del got de l’aigua freda.
- Retirem la cartolina.
Experiment 2
- Preparem una dissolució amb 20 grams de sucre en 200 mL d’aigua.
- Preparem 2 dilucions a partir de la primera dissolució.
- Preparem un quart got amb aigua de l’aixeta.
- A la dissolució mare, les dilucions i l’aigua, hi afegim unes gotes de colorant, de color diferent en cada cas.
- Anem omplint una proveta o got llarg, amb 50 mL de cadascuna de les dissolucions anteriors, començant per la de més concentració i acabant amb l’aigua.
Si voleu reproduir aquest experiment, heu de comptar sempre amb la supervisió d’un adult.


0 Comentaris