Pregunta

Es poden detectar els neutrins?

21 gener 2008 | Física, Pregunta

Es poden detectar els neutrins?

Pregunta proposada per: Pau (Lleida)

Els neutrins són partícules molt difícils de detectar, malgrat que això no és impossible. La raó principal és que no tenen càrrega elèctrica (que és la que manté units els electrons d’un àtom), ni pateixen la força nuclear (que vol dir la força forta que manté units als nuclis). Els neutrins només tenen una força que s’anomena dèbil i que és la menys forta de totes les que coneixem (si no tenim en compte la força gravitatòria, és clar).

Les partícules, normalment, es detecten interposant material al llarg del seu camí. Les partícules interaccionen amb el medi, produint llum o càrrega elèctrica que és detectada amb equips electrònics.

Els neutrins tenen una probabilitat molt baixa d’interaccionar. Per exemple, un neutrí podria travessar 1.000.000.000.000 de vegades el diàmetre de la Terra sense modificar-se !!! O sigui, que necessitaríem de l’ordre de 1021 neutrins (això vol dir: un 1 seguit de 21 zeros) per tal de detectar-los en 1 metre de material. Aquesta és la tècnica que utilitzen els científics: produir-ne molts i fer-los passar per detectors molt grans (per exemple, el Superkamiokande que té 50 milions de litres d’aigua) per tal que interaccionin.

Quan el neutrí ha interaccionat, podem observar els productes de la col·lisió. Aquests són sempre un leptó (o sigui, un electró, un muó o un tauó) i altres partícules que sí que poden ser observades pels mètodes tradicionals.

Hi ha una manera indirecta de detectar neutrins, que va ser la que va provocar el seu descobriment. Si un neutrí no interacciona és molt difícil d’observar, de manera que en els aparells electrònics apareix com una falta de balanç d’energia. O sigui que s’observa perquè ens falta energia!!! Com per exemple, si anem en un veler, només notem l’energia del vent perquè aquesta desplaça el vaixell.

Aquest és el mètode que s’utilitza en l’accelerador de partícules (LHC) i en experiments de desintegració beta per tal de detectar els neutrins. Tot això ho anirem descobrint al llarg d’aquest projecte…

Si vols saber més noms de partícules i aprendre què són, clica aquí i llegeix el Missatge 1 que ens ha enviat el nostre equip científic !

Federico Sánchez