• Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
  • Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
IniciexperimentaConstrucció d’un espiròmetre casolà

Construcció d’un espiròmetre casolà

25 juliol, 2011

Mesura de la capacitat pulmonar amb dues garrafes i un xic d’enginy, Col·legi Sant Josep (Sant Feliu de Guíxols)

Introducció a la fisiologia de l’aparell respiratori , Menció d’Honor d’X(p)rimenta

Aquest vídeo explica la construcció i utilització d´un espiròmetre casolà, amb elements que es poden trobar a qualsevol casa ( garrafes, tubs de plàstic i silicona ). La construcció es va realitzar en equips de dues persones i es van necessitar com a eines un trepant i una pistola de silicona.


Un cop construït, es va realitzar un assaig al laboratori per analitzar la capacitat pulmonar dels diferents alumnes del grup. Cada persona havia de fer dues proves, una amb inspiració normal i una amb inspiració màxima.

Un cop vam disposar de les dades de cada alumne es va intentar extreure conclusions generals sobre els factors que influeixen en la capacitat pulmonar, l´edat, el sexe, la pràctica d´esport , etc. A partir de l´anàlisi dels expirats de cada grup d´alumnes vam poder fer anàlisis estadístiques dels resultats i discutir sobre les conclusions a les quals arribaven.

La capacitat pulmonar depèn de diversos factors, com ara l’edat, el pes i el sexe. Acostuma a estar entre 4.000 i 6.000 cm3, tenint present que les dones tenen una capacitat un 20% més baixa.   Òbviament la pràctica de l’esport afavoreix una bona capacitat pulmonar mentre que el tabaquisme hi juga en contra.

Anna Ventura i Albert Carmona, els mestres de l’escola, ens comenten que gràcies a aquest experiment els alumnes “treballen habilitats motrius i de gestió de materials  i també coneixements teòrics sobre la fisiologia i el funcionament de l´aparell respiratori, aquests dos àmbits d´aplicació queden ben inserits dins dels temaris de Tecnologia i Biologia de tercer d´ESO, amb la qual cosa es va poder fer una pràctica interdisciplinar amb els alumnes de manera veiessin que un mateix problema requereix diferents disciplines per ser resolt.

 

Experiment- construcció d’un espiròmetre casolà 

Centre educatiu – Col.legi Sant Josep (Sant Feliu de Guíxols)

Mestres responsables: Albert Carmona i Anna Ventura

Alumnes:

Arnau Rius

Daniel Gomez

Nivell educatiu: 3er d’ESO

Guardó: menció d’honor

 

Etiquetes: Experiments, Salut, Salut, hàbits

Comparteix!
Tweet

Respondre Cancel·la les respostes

Piulades recents

  • 👥No et perdis la propera tertúlia del #ClubdelsLlunàticsiLlunàtiques del @museuciencies on es parlarà sobre vocacio… https://t.co/h0nMNlVA4Z
  • 🗞️L’alumnat de primer de #batxillerat de l’@INS_El_Morell crea un joc de #YouTube per conscienciar sobre els risco… https://t.co/7dywu69NEU
  • RT @fundaciorecerca: 🔬Els bacteris multiresistents i biofilms protagonitzen la sessió pràctica de Laura Moya, del grup @Torrentslab, qui ha…
Amb el suport de:
Copyright © 2014 Design by FCRi.cat.
  • Qui som
  • Contacte
  • Avís legal
  • RSS
Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars. Si no canvia la configuració del seu navegador, vostè n’accepta l’ús.
Veure política de privacitat i condicions d’ús
Acceptar