Experimenta

El bloc Fislab: experiments de física en vídeo

21 agost 2014 | Experimenta

Tornados dins d’ampolles, ous que aguanten el pes d’una persona, motors que caminen sols… Al bloc Fislab, el físic gironí Tavi Caselles presenta tot d’experiments senzills i vistosos per a il·lustrar un grapat de principis científics relacionats amb els continguts d’ESO i del Batxillerat.

Fislab… el bloc és un magnífic  recull d’experiments comentats i enregistrats en vídeo.  De la seva realització i actualització s’encarrega Tavi Caselles, professor de Física i Química del Institut Montilivi i que actualment treballa al CRP del Gironés.  Probablement quan llegiu aquest article hi haurà més de 19 experiments en el bloc ja que en Tavi Caselles n’afegeix de nous de forma continuada.
Dins de la secció de mecànica, per exemple, Fislab mostra com evidenciar els principis de l’equilibri estàtic amb una llauna de refresc. També comprovarem com la superfície d’un ou es capaç d’aguantar grans esforços de compressió si sabem aplicar adequadament la força, i treballarem el concepte de fricció i la composició de forces amb una escombra que es manté sorprenentment en equilibri.
A l’àrea de Magnetisme,  per la seva part, el bloc de Fislab presenta diversos motors que es poden realitzar de forma ben senzilla, i gràcies als quals podem, per exemple, evidenciar els camps magnètics que hi actuen. També hi ha un petit recipient d’alumini que farem girar en crear  corrents elèctrics induïts de Foucault.
Altres experiments fan referència a òptica (color, dispersió, refracció…), electrostàtica i fluids.
En tots els casos cas hi ha un vídeo que ensenya com realitzar l’experiència.  A més, els comentaris del autor ajuden a interpretar científicament l’experiment, així com a cercar-hi el seu valor pedagògic.
Adreça de Fislab… el bloc: http://fislab.wordpress.com/

Oudef
Una de les experiències descrites és la reproducció de l’ou com balla.