Notícies

Sant Jordi 2023: 10 llibres de divulgació científica en català

19 abril 2023 | Notícies

Quina millor idea que regalar llibres de divulgació científica i literatura amb ciència per aquest Sant Jordi? Des del Recerca en Acció, et recomanem un parell de llibres per a cadascun dels àmbits següents:

Dones i ciència

100 dones clau en la història de la ciència i la tecnologia.

Sandra Posada Salazar i Oriol Boix Aragonès.

Tenir referents femenins en ciència és importantíssim per trencar estereotips de gènere i despertar vocacions científiques i tècniques entre les nenes i les noies. En aquest recull s’ha intentat presentar les dones menys conegudes però que han tingut una contribució cabdal en els àmbits científics i tècnics.

Dones de ciència. 50 Pioneres valentes que van canviar el món

Rachel Ignotofsky

Entre les pioneres que hi apareixen, podem trobar figures tan conegudes com Marie Curie i Jane Goodall, i d’altres no tan conegudes, com Rachel Carson, que ja a principis del segle XX va advertir sobre els efectes nocius dels pesticides en el medi ambient i de la creixent contaminació.

Aquesta col·lecció d’històries apassionants també inclou infografies sobre temes rellevants en camps relatius a la ciència i un glossari científic il·lustrat.

Llibres per a infants

El meu primer llibre del cosmos

Sheddad Kaid-Salah Ferrón i Eduard Altarriba i Bigas

Descobreix amb l’ajuda del Dr. Albert i l’Alice què és el Big Bang, què són els forats negres, la matèria fosca, com viatjar en el temps … i moltes coses més! Empren un fascinant recorregut per la vida del Cosmos, des del seu naixement fins al seu possible final. Descobreix com viuen i moren les estrelles, què és un exoplaneta, quantes galàxies hi ha, què és la matèria fosca, per què s’expandeix l’Univers, com podem viatjar a través d’un forat de cuc…, i moltíssimes coses més.

Marie Curie. La científica guanyadora de dos premis Nobel

Víctor Lloret Blackburn

Alguna vegada t’han fet una radiografia? Doncs has de saber que es van inventar gràcies als descobriments de Marie Curie. Des de petita, estava molt interessada en la ciència. Però en el país on va néixer les noies no podien anar a la universitat i tampoc se les deixava estudiar ciències. Aquesta va ser una de les moltes traves amb què es va trobar abans de convertir-se en una de les científiques més importants de la història. Però ho va aconseguir, i l’esforç va pagar la pena: va ser la primera persona guanyadora de dos premis Nobel de la història en dues especialitats diferents.

Llibres per a joves

La porta dels tres panys

Sónia Fernández-Vidal

Després de rebre un misteriós missatge, en Niko recorre un nou camí per anar a l’institut i descobreix una casa que no havia vist mai abans. La resolució d’un enigma li permet entrar en el que resultarà ser un estrany lloc on neixen universos, hi ha un gat que apareix i desapareix, i és possible teleportar-se.

La Porta dels Tres Panys, ara convertida en trilogia i totalment actualitzada, és la primera obra que explica la física quàntica —de manera divertida i comprensible— als lectors de totes les edats.

L’evolució de la Calpurnia Tate

Jacqueline Kelly

Ser l’única noia de set fills al Texas del final del segle XIX no és gens fàcil. La mare de la Calpurnia Tate (Callie V. per als amics) vol que aprengui coses de ‘senyoretes’. Però ella és un esperit inquiet a qui li agraden les baralles dels seus germans, observar la natura i capturar animalons. L’únic que li fa cas és l’avi, que se l’endú a les seves excursions per fer observacions científiques, però el bulliciós entorn familiar la distraurà en més d’una ocasió.

Joan Oró

En honor al centenari del naixement del bioquímic català Joan Oró.

Col·lecció Biografies FCRI: Joan Oró

Miquel Pairolí

El 2023 se celebra el centenari del naixement de Joan Oró, bioquímic extraordinari, lleidatà universal, que va desenvolupar la seva carrera principalment a la Universitat de Houston. La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) va editar una biografia de la seva vida i obra l’any 1996. Aquesta segona edició de la seva biografia abraça fins a l’any 2004, quan va morir. Es veu complementada, doncs, amb un nou capítol sobre els seus darrers anys en què no va deixar de ser actiu i prolífic. Pots descarregar-te el llibre gratuïtament aquí.

Joan Oró: El científic de la vida (Protagonistes)

Mar Valldeoriola i Picañol

El llibre «Joan Oró, el científic de la vida» ens convida a conèixer la història i les investigacions d’una de les personalitats més destacades en l’estudi sobre l’origen de la vida. En plena època franquista, Joan Oró va emigrar de Lleida als Estats Units, on va iniciar un intens treball de recerca per completar les teories de Darwin i trobar respostes a les preguntes fonamentals: qui som i d’on venim. Convertit en un bioquímic rellevant, va treballar a la NASA i va participar en l’arribada del primer home a la Lluna i en les exploracions del planeta Mart. Les seves aportacions van ser crucials per evitar que l’agència espacial nord-americana cometés errors que haurien fet història.

Albert Einstein

En honor al centenari de la vista d’Albert Einstein a Catalunya.

Quan Albert Einstein passejà per la Rambla (1923)

Antoni Roca i Rosell

Llibre que analitza la setmana, que ara fa 100 anys, Einstein passà a Catalunya. La presència d’Einstein suscità un gran interès públic, amb el protagonisme de molts enginyers i arquitectes, persones amb formació científica que creien fermament en la necessitat de la recerca. El pas d’Einstein per Barcelona representà un impuls que, per les circumstàncies del país, no fructificaria fins a dècades més tard. Einstein, per la seva banda, queda impressionat per com els catalans defensaven el seu patrimoni cultural.

Albert Einstein: El científic que va explicar com funciona l’univers

Eduardo Acin Dal Maschio

Si vols que els més petits aprenguin sobre la vida i obra d’aquest fascinant científic, no us perdeu aquest llibre. Tots hem sentit dir alguna vegada que Einstein no va ser un bon estudiant. En realitat, l’únic “problema” que tenia és que li agradava molt preguntar el perquè de tot, cosa que no encaixava gaire amb la rigidesa de les escoles de l’època. La seva increïble intuïció i l’afany per qüestionar-ho tot el van dur a revolucionar la ciència, demostrant que ni el temps ni l’espai són el que creiem. La seva teoria de la relativitat el va convertir en el científic més important del segle XX, i per a molts el més gran de tota la història.