Hem descobert un exoplaneta. Ajudeu-nos a investigar-lo!

14 març 2022 | ESO, Física, Material didàctic

Científic: Ignasi Ribas

Centre de Recerca: Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) i Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC)

Temàtica:  Astrofísica

Nivell educatiu: 3r i 4t ESO

Repte

L’Ignasi Ribas us proposa un repte dividit en tres parts!

Des de l’observatori del Montsec s’ha descobert un exoplaneta mitjançant el mètode els trànsits. El mètode els trànsits ens permet obtenir més informació sobre les dimensions del exoplaneta. A través de la informació que dona aquest mètode, el primer repte que proposa Ignasi Ribas es determinar la mida del exoplaneta i dir com és, si és més semblant a la terra, a júpiter etc.

Si us heu quedat amb ganes de més reptes, l’Ignasi us proposa dos reptes més creatius i artístics:

• Suggerir possibles mètodes de comunicació amb els ciutadans que habiten al exoplaneta. Com podríeu enviar senyals de comunicació? Si voleu anar a visitar-los quan de temps creieu que necessitaríeu per arribar-hi?
  •  Fer una il·lustració del exoplaneta.

Animeu-vos a fer els tres reptes proposats!

Per poder resoldre el repte us heu de descarregar: Material Didàctic-Repte Astrofísica

Explicació detalla del Repte

Solució

Heu pogut determinar la mida, el radi de l’exoplaneta? Amb quin planeta l’heu comparat? Us heu comunicat amb els seus habitants o aliens? Ho faríeu per Instagram? Com us l’heu imaginat? Té arbres, aigua etc?

En l’enllaç que trobareu més a baix l’Ignasi Ribas us dona les respostes als tres reptes plantejats. A més a més, podreu veure les respostes que han enviat els centres educatius i escoltar algunes de les preguntes que li ha fet l’alumnat a l’Ignasi, com:

• Quina mida té el planeta més gran que dona voltes a una estrella?
  • De que depèn que un planeta sigui sòlid o gasos?