Aprendre sobre integritat en la recerca a l’escola

21 maig 2021 | Arts i Humanitats, Batxillerat i FP, Biologia, ESO, Física, Geologia, Matemàtiques, Material didàctic, Química, Tecnologia i enginyeria

Les vacunes contra la COVID-19 ja han arribat i, amb elles, l’esperança de tornar a la normalitat. No obstant això, hi ha part de la ciutadania que desconfia de la seva efectivitat i seguretat. Aquest temor és infundat i mostra la importància de millorar la confiança pública, tot facilitant dades fiables que recolzin una bona pràctica científica.
L’actual pandèmia ens ha recordat que la ciència i la recerca són fonamentals per entendre i afrontar els nombrosos reptes que ens esperen. La recerca de qualitat importa, ara més que mai, i per això ha de complir els seus principis d’integritat: fiabilitat, honestedat, respecte i responsabilitat.

Seguir un correcte procés investigador, ser respectuós amb l’autoria, l’ús de fonts fiables… Educar sobre la integritat en la recerca i la integritat acadèmica a l’alumnat és una tasca desafiant i important. Independentment de si els vostres estudiants són ciutadans d’una societat basada en el coneixement o si seran futurs investigadors, la integritat en la recerca té un paper crucial. Per als futurs investigadors i investigadores és la pedra angular del seu desenvolupament professional i, per als ciutadans d’una societat basada en el coneixement, és un indicador important per entendre i fer ús dels resultats de la investigació, així com per valorar la bona recerca i els resultats fiables.
La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, membre del consorci del projecte europeu Path2Integrity (finançat per la Comissió Europea), us convida a utilitzar els recursos i materials, produïts en el marc d’aquest projecte, per donar suport a la vostra important tasca de formar el jovent —alguns/es potencials investigadors/ores— en ciència, tecnologia i recerca. Si el nostre jovent els assimila, podem esperar en el proper futur una ciutadania i una recerca honestes, tot beneficiant així la nostra societat.
En el document següent (en anglès), trobareu diferents continguts que es poden utilitzar com a material didàctic:

En el seguit de postals que us presentem a continuació, trobareu explicats, de manera molt resumida i gràfica, temes tan importants com ara:
– El procés investigador en les ciències experimentals

– Com ser respectuós amb l’autoria

– L’ús de fonts fiables

– Com escriure un article acadèmic

– Aprendre a detectar notícies falses

Sense integritat en la recerca, la confiança dels ciutadans en la ciència i la investigació inevitablement s’esvaeix, deixant-los vulnerables a la desinformació, la desconfiança i la tria d’opcions poc encertades.