Museu de les Mines de Cercs

06 abril 2016 | Turisme científic

Què és una mina subterrània? Com s’ho feien els miners? Traient carbó van descobrir petjades de dinosaure? Tot això a Catalunya? … Doncs si, a la comarca més septentrional de la província de Barcelona: el Berguedà. En aquesta comarca hi ha el Museu de les Mines de Cercs i no us el podeu perdre.
En arribar a la plaça de Sant Romà ja s’observa des de lluny una llargaruda casa antiga que fou la Colònia de Sant Corneli, i actualment allotja el Museu de les Mines de Cercs. Al costat hi ha un edifici nou, rectangular i sense finestres,  on es simula l’activitat dels antics miners d’una manera molt peculiar. L’activitat s’anomena la mina virtual, on tu mateix podràs ser miner per un dia i descobrir com s’explotava el carbó.
Però les activitats no acaben aquí: després de visitar l’interior de la Colònia (on hi ha estris, indumentària i diferents tipus de carbó) es comença una visita a l’interior de la mina, que en part es fa en un simpàtic trenet i en part a peu. Allà s’hi trobaran recreacions de les condicions dels miners des que es va obrir la mina fins al seu tancament. I us explicaran què és això del grisú!
A part de la visita a l’interior de la mina, els més petits també podran ser paleontòlegs per un dia tot ajudant a desenterrar la Bàrbara,  la dinosaure,  en un sorral molt gran que hi ha al mateix museu, reconstruint les peces i descobrint com vivien. I per què dinosaures? Doncs perquè en una mina de carbó a Fumanyà – amb visites guiades des del museu,  que es troba a només 7km– s’hi van trobar petjades, óssos i ous de titanosaures,  que van viure a la Terra fa uns 65 milions d’anys.
Visitar el Museu de les Mines de Cercs  serà molt més que no només passejar per passadissos que no s’acaben mai amb milers de plafons informatius. Tot el contrari: és un museu on es viu la geologia del passat, descobrint els dinosaures i la geologia del present, tot observant, tocant i ficant-te a la pell d’un miner.
Vine a viure la geologia!
Laia Ramon-Sala

Com era un país com Catalunya al Mesozoic? Amb l’ajut del Institut Català de Paleontologia, aquest vídeo reconstrueix un paisatge imaginari d’aquell temps, en que els titanosaures voltaven per l’actual Cercs i Fumanya.