• Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
  • Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
IniciexperimentaLes pressions i el model cinètic

Les pressions i el model cinètic

20 agost, 2015

Un preciós experiment on el protagonisme és dels alumnes (Institut Josep Puig i Cadafalch Mataró)

Un experiment vistós sobre la pressió de l’aire. Menció d’Honor d’X(p)rimenta

Quan es treballa la composició de l’aire es fa com a pràctica l’espelma que s’apaga quan es posa el got (i que, quan s’apaga, el líquid puja). Estel Queralt, mestra del Institut Puig i Cadafalch de Mataró, ens explica que “em trobava que quan els alumnes havien d’explicar aquest fenomen donaven com a explicació que l’aigua pujava perquè s’acabava l’oxigen. I que com es formava aquell buit,  es xuclava l’aigua cap amunt. Havia de recordar-los què és el que passa en una combustió i que tenien el mateix nombre de partícules,  ja que apareixia el CO2 per cada molècula d’oxigen. “

A partir d’aquí es planteja aquest experiment. La gràcia està en el diàleg que s’estableix entre els 3 alumnes, que serveix justament per anar desfent malentesos.

 A més, es cerca un exemple de la vida quotidiana (que succeeix en rentar plats) en que el líquid puja sense cap combustió.

Els objectius de l’experiment són:

–          Treure la idea errònia que el buit fa força (“ el líquid puja perquè es forma un buit”)

–          Treballar la composició de l’aire.

–          Reforçar el model cinetico-molecular i els fenòmens relacionats, com la pressió dels gasos.

 

 

Experiment: Les pressions i el model cinètic

Centre: Institut Josep Puig i Cadafalch (Mataró)

Mestra responsable: Estel Queralt Merino

Alumnes:

Oriol Llop

Irene Real Plaza

Sara Benslaiman

Nivell educatiu: 4t d’ESO

 

Etiquetes: Experiments, Física

Comparteix!
Tweet

Cap resposta a “Les pressions i el model cinètic”

  1. Respondre
    Francesc Cunyat i Plana
    dilluns, 19 setembre 2011 at 10:32

    He vist el video, i m’ha agradat molt. Sóc professor de FQ i de Laboratori, i el més interessant, és el col·loqui entre el alumnes per intentar treure conclussions sobre el que han observat.

Respondre Cancel·la les respostes

Piulades recents

  • RT @fundaciorecerca: ⌛️#Taldiacomavui de 1897 va néixer la física Caroline Emilie "Lili" Bleeker, que va dissenyar i fabricar instruments ò…
  • RT @CcivicsBCN: 😷 El @ccgolferichs i @ISGLOBALorg parlen de la #Covid19 al cicle "Societat contemporània: Covid-19, una anàlisi interdiscip…
  • 📰40.000 infants s'han acostat a la #ciència gràcies al Lab 0-6 en els seus cinc anys de vida. 👉… https://t.co/zZ1sysBlai
Amb el suport de:
Copyright © 2014 Design by FCRi.cat.
  • Qui som
  • Contacte
  • Avís legal
  • RSS
Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars. Si no canvia la configuració del seu navegador, vostè n’accepta l’ús.
Veure política de privacitat i condicions d’ús
Acceptar