Creació de pluja a voluntat, escola La Noguera (Balaguer)
Reproduïm el mecanisme de la pluja amb elements senzills per tal de visualitzar el procés que té lloc als núvols (PREMI X(p)rimenta dins l’apartat Primària)
Tos ho hem llegit als llibres: el vapor d’aigua ascendeix, i quan guanya alçada es refreda. Aleshores es condensa (és a dir, esdevé líquida) en forma de gotetes molt petites, que formen els núvols. Si les gotetes creixen de mida, arriba un moment que cauen en forma de pluja.
Però una cosa és llegir-ho als llibres i un altre és fer caure pluja dins l’aula, que és el que ens proposa l’escola La Noguera, de Balaguer, en aquest vídeo.
El procediment és senzill: d’una banda cal escalfar aigua per a crear vapor d’aigua. De l’altre es refreden dues regles metàl·liques al congelador. Finalment es fa que el vapor d’aigua, que es un gas invisible, arribi fins als regles freds… et voilà! A mida que es refreda, el vapor es condensa (es transforma en líquid) sobre la superfície del regla i cau en forma de gotes. Hem aconseguit reproduir de manera senzilla el mecanisme de la pluja.
A la realitat, el procés és un xic més complex per que el vapor requereix de l’existència d’una petitíssima partícula sòlida, anomenada nucli de condensació (pols, contaminants, grans de polen…) sobre la qual es condensa (veieu aquesta animació) La temperatura de l’aire a la qual es condensa el vapor hi té molt a veure: les molècules de vapor d’aigua tenen energia i es belluguen força. Però quan es refreden, el moviment de les molècules s’alenteix i es més fàcil que puguin agregar-se entre si i als petits granets de pols.
La NASA ha preparat un Vídeo per mostrar com es desenvolupa aquest procés a la natura.
La mestra de l’escola La Noguera, Conxita Solé Orpella, comenta que “la filmació ha estat realitzada amb alumnes de primer de cicle mitjà, però nosaltres pensem que donada la senzillesa de l’experiment es pot aplicar a qualsevol nivell educatiu de l’etapa primària ja que partim d’un fet proper i quotidià com és el fet de ploure. Segons el nivell educatiu en que s’aplica es poden fer reflexions més completes o més senzilles a partir de la mateixa realitat.”
Experiment: Plou!
Escola: La Noguera (Balaguer)
Guardó: PREMI dins la Categoria Primària de la iniciativa X(p)rimenta
Professor/ra responsable: Conxita Solé Orpella
Alumnes que realitzen l’experiment:
Andi Flores Alvarez
Xavier Martínez Pàmies
Àlex Rubio Urrea
Oriol Verdugo Soria
Valeri Viladrich Roca
dijous, 9 febrer 2012 at 15:59
Nois, trobo senzill i molt efectiu l’experiment de la pluja. Felicitats