1: Viatgers del temps

22 novembre 2010 | Diari de recerca

Tot i que avui en dia la física ha descartat la possibilitat de viatjar en el temps, no en feu cas. Sí que és possible. De fet, si ens seguiu, esteu a punt de començar aquest viatge… Benvinguts!

La recerca paleontològica, l’estudi de la vida del passat i dels mecanismes que han generat el procés que anomenem evolució, és un autèntic viatge al passat. Reconstruir el passat a partir dels rastres i traces que ens han deixat els organismes extingits és una de les possibilitats que ens ofereix la paleontologia.

Però això no és tot. També podem viatjar al futur usant les claus que ens dóna el coneixement sobre el passat. Enfocar correctament molts dels problemes que l’home té avui dia, es pot fer, només, coneguin el passat.

Els investigadors de l’Institut Català de Paleontologia (ICP) som, doncs, els autèntics viatgers del temps, i us volem convidar a seguir aquesta aventura amb nosaltres.

La recerca és la nau que ens permet fer aquest viatge

I a l’ICP la fonamentem sobre dos pilars fonamentals: l’extraordinari registre fòssil català (únic al continent europeu) i aquells projectes d’especial interès, a la frontera de la biologia i geologia, que creiem que ens poden donar claus determinants per esbrinar com ha funcionat la vida al llarg del temps. A l’ICP tenim una filosofia de recerca molt definida: treballar en projectes concrets amb objectius clars, defugint la dispersió, la generalitat i la paleontologia purament tipològica.

Estem convençuts que només així obtindrem bons resultats. Ara bé, també deixem un espai a la imaginació, a la inspiració, a la troballa somniada, però aparentment impossible. És doncs a través de cinc àrees de recerca que hem estructurat el nostre centre, i és a través d’elles que farem aquest viatge en el temps.

La paleobiologia, fonamentada en una nova i innovadora tècnica, la paleohistologia -recolzada pels corpus teòrics de disciplines biològiques com l’ecologia, la fisiologia, la dinàmica de poblacions-, que ens permeten inferir la biologia de les espècies extingides i apropar-nos al fenomen que Darwin va anomenar “el gran misteri dels misteris: l’aparició de noves espècies sobre la terra”, l’evolució.

Les faunes del Mesozoic ens endinsen en una de les èpoques més fascinants de la història de la vida. L’origen, evolució i extinció dels dinosaures, rèptils, molts d’ells gegants amb hàbits locomotors i reproductius fascinants, que investiguen els membres d’aquest grup. Us invitem a passejar-vos per un paisatge imaginari d’aquell temps.

Les faunes del Neogen i quaternari estudien la biodiversitat de les faunes de vertebrats dels darrers 23 milions d’anys de la història de la vida i la influència que els canvis climàtics i astronòmics han tingut en elles. El registre fòssil català, i en general Ibèric, és una matèria primera d’excepcional riquesa i interès.

La paleoprimatologia i la paleontologia humana és una àrea de recerca que combina, un extraordinari interès, encara que només sigui pel fet que investiguem els nostres orígens com espècie biològica, amb l’abundància del registre fòssil català, el més ric del continent europeu, amb diferència. Sense anar més lluny, el Vallès-Penedès és la regió de tot Euràsia on s’han trobat dos dels esquelets d’homínids més complets que es coneixen, i que fan del nostre registre fòssil el més adequat on estudiar l’origen i primera diversificació del grup compost pels grans simis i els humans.

Finalment, a l’àrea de paleontologia virtual, podem observar els fòssils des d’una perspectiva fins fa poc impossible. La tomografia computeritzada és l’eina més potent per veure estructures internes en tres dimensions i amb un grau de resolució extraordinari, fins ara amagades a la mirada dels paleontòlegs. Aquesta tècnica ens està proporcionant informació molt valuosa, que ens està fent canviar, en molts casos, la visió que teníem d’organismes del passat.

Per tant, si us apassiona la descoberta del passat, comenceu aquest viatge de la mà de l’ICP i veureu com viatjar en el temps, sí que és possible.

Benvinguts a la recerca paleontològica, benvinguts a l’ICP!

Salvador Moyà