Pregunta

Vull investigar la realitat augmentada, per on puc començar?

24 febrer 2010 | Pregunta, Tecnologia i enginyeria

Vull investigar la realitat augmentada, i la seva aplicació amb el reconeixement de marques. Us agrairia si em poguéssiu recomanar alguna bibliografia al respecte, o donar-me algun tipus de consell sobre per on puc començar.

Pregunta proposada per: Jesús Bosch (Balaguer)

La realitat augmentada (Augmented Reality, en anglès) s’utilitza per a denotar sistemes informàtics on es visualitzen de forma integrada elements virtuals i entorns físics reals , i permeten que l’usuari hi pugui interactuar. Els sistemes han de processar les entrades (la realitat, els elements que permeten la interacció), de forma que els dispositius de sortida donin una visualització mixta i que respongui a la interacció – el processament ha de ser “en temps real”. Amb la investigació recent el ventall de dispositius d’entrada i sortida està creixent i les aplicacions es multipliquen. Un dels investigadors actuals més coneguts és Steven K. Feiner (1), que ha treballat en sistemes on es superposa la visió real d’entorns urbans amb informació sobre els mateixos (o les seves reconstruccions), el que exemplifica una de les aplicacions.

La pregunta menciona el “reconeixement de marques”, fent probablement referència a la possibilitat d’utilitzar etiquetes col·locades al món físic per a entrada del sistema. Això es fa, per exemple, a la Reactable (2), o al Projecte Fi de Carrera Sistema de tracking basado en la detección de etiquetas (3). Si el problema està en el reconeixement de les marques o imatges, les disciplines visió per ordinador, i processament d’imatges donarien les tècniques que es poden utilitzar; el problema es pot simplificar utilitzant etiquetes que utilitzin codis QR (extensió bidimensional del codi de barrres); una alternativa actual no basada en imatges n’és la tecnologia RFID.

El joc Invizimals (4) aparegut recentment, i que ha tingut un èxit important, és un exemple novedós d’aplicació en el món dels jocs.

Els articles de la Wikipedia i la Viquipèdia (que menciona els codis QR específicament) donen pistes i referències d’introducció a la realitat augmentada, incloent-hi software lliure. La bibliografia que donen és en anglès, però una introducció en català apareix en els projecte fi de carrera (3, ja mencionat) i (Ref), que es poden baixar des del repositori Recercat.

1. http://www.cs.columbia.edu/~feiner/  consultat el 24/01/10.

2. http://www.reactable.com/reactable/technology/ consultat el 24/01/10.

3. Sistema de tracking basado en la detección de etiquetas Espín Rearte, Germán (director: Murià Portillo, Jordi), Universitat Politècnica de Catalunya, Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics (27-Jul-2009)

4. http://www.invizimals.com/  consultat el 24/01/10.

5. Entorn de desenvolupament de realitat augmentada, Poveda Abansés, Ferran (director: Martí Godia, Enric); Universitat Autònoma de Barcelona, Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (Jun-2008).

Josep Blat. Catedràtic de la UPF i director del DTIC

0 Comentaris

Envieu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.