Diari de recerca | Totes les àrees | Turisme científic

Itinerari químic per Girona

29 juliol 2010 | Diari de recerca, Totes les àrees, Turisme científic

Girona és una ciutat plena de referents històrics i culturals. Passeig per l’invisible us proposa visitar la ciutat amb ulls científics per descobrir que Girona té química.

El passeig comença a la torre dels predicadors (latitud 41.81949, longitud -3.43824) , que és a la muralla medieval que encercla Girona. Aquest mirador privilegiat permet observar la ciutat gairebé a vista d’ocell. Des d’aquí es poden situar algunes empreses químiques ja desaparegudes, però que són encara ben presents a la memòria de molts gironins. També d’altres que estan actives; i la Universitat i el Parc Científic i Tecnològic, dos indrets on la química hi és ben present.
El camí segueix per la muralla, baixa fins l’Argenteria, creua l’Onyar pel pont de Sant Agustí, travessa la plaça de la Independència, fins la plaça Vicens Vives, torna travessar l’Onyar pel pont de Sant Feliu, visita la lleona, passa per davant de la carbonera i acaba als Quatre Cantons. Poc més d’un quilòmetre, un parell d’horetes passejant per Girona, una ciutat que ha deixat de ser grisa i fosca, com deia Pla.
El recorregut ens permet parlar de l’estructura de la matèria, de les argiles, els rajols, el ciment, els metalls en joieria, les pedres precioses, els medicaments, l’aigua, la respiració dels animals i les plantes, els llums, els metalls que es rovellen i els que no, de l’amor, dels combustibles fòssils i de les energies renovables, de la Terra com un gran imant… tot per descobrir que la química és present arreu, fins i tot en les coses més senzilles, les que veiem cada dia però que fins aleshores ens havien mostrat una química invisible.
Podeu fer el passeig amb l’itinerari imprès que ha publicat conjuntament l’Ajuntament de Girona i la Universitat de Girona1, i virtualment al web http://www.itinerariquimic.cat.
Josep Duran