Diari de recerca | Totes les àrees | Turisme científic

Cosmocaixa (Barcelona)

07 agost 2012 | Diari de recerca, Totes les àrees, Turisme científic

Aquest és un museu sobre la ciència organitzat amb el gust d’un artista. Una mirada interdisciplinària als sistemes i les seves interrelacions.

Al CosmoCaixa l’art esdevé  ciència i la ciència es contempla com art.
Veiem estrats de roca on podem aprendre alguna cosa més sobre la geologia del nostre planeta o es tracta de pintura abstracta creada per la nostre mare terra? Les dues coses i cap d’elles. Gràcies al geni de l’entròpic  Jorge Wagensberg, CosmoCaixa funciona al mateix temps com un museu clàssic per contemplar la bellesa del món i quedar-nos bocabadats i també com un espai pedagògic per interactuar i aprendre de forma proactiva.
L’espai és el rei de Cosmocaixa. No ens trobem amb una ruta definida traçada per vitrines i plafons sinó amb un espai únic on tot el regne natural està escampat establint entre els diferents elements connexions de tota mena, oferint-nos una teranyina de significats i implicacions i no una única classificació forçada pels comissaris. A Cosmocaixa la idea de “explorar” el museu pren noves dimensions.
Cosmocaixa 2
Com a la natura, les coses no es troben ordenades en formació, tampoc distribuïdes de forma caòtica, sinó seguint múltiples lògiques que cal analitzar i investigar. Un fragment de jungla mostra un veritable ecosistema i no simplement dades estadístiques sobre objectes individuals.
Cosmocaixa és un museu sobre sistemes, interrelacions, causes, efectes i condicions. Una mirada interdisciplinària a la ciència organitzada amb el gust d’un artista. Si per atzars de la vida ens haguéssim de quedar amb una única destinació turística per visitar aquestes vacances, trobo que hauria de ser aquesta.
David Casacuberta