Notícies

“Els projectes europeus són addictius”

12 març 2013 | Notícies

Les escoles catalanes poden beneficiar-se de diversos projectes europeus que ofereixen recursos i metodologies per a treballar la ciència a l’aula. 

L’alacantina Àgueda Gras-Velázquez , directora del programa de ciències d’European Schoolnet (EUN), va presentar el passat dia 6 de març a Barcelona alguns exemples d’iniciatives científiques d’abast europeu adreçades a les escoles.  A continuació resumim els principals projectes que van ser presentats en aquesta sessió, organitzada conjuntament per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i el programa inGenious.

inGenious  ¿Perquè no hi poden haver activitats científiques escolars creades per empreses? De fet n’hi ha. A través del projecte inGenious les escoles poden fer activitats elaborades per Nokia, Volvo, Intel, Basf, Phillips….. Hi ha propostes de tota mena, des de la construcció de kits amb sensors fins a un joc de rol preparat per la Shell. inGenious aplega un conjunt de propostes molt divers, que s’anirà incrementant en els propers mesos. Per a més informació, consulteu inGenious

Go-lab Aquest projecte dóna accés a laboratoris de recerca on habitaulent les escoles no hi tenen accés. El CERN, per exemple. Gràcies a Go-Lab les escoles poden accedir a les dades que genera aquest gran accelerador de partícules, i a un seguit de guies i documents que expliquen com les escoles poden utilitzar aquestes dades per a fer recerca adaptada al curriculum escolar.  Per a més informació, veieu el projecte Go-Lab

Global excursion Gràcies a aquest projecte una escola pot accedir, per exemple, a un laboratori de nannotecnologia situat a Cambridge i veure què estan fent. O, mitjançant un seguit de càmeres, veure quina activitat duen a terme els linx del Parc de Doñana a temps real. O accedir a una instal.lació de microscopia de fluorescència que ofereix una visita guiada online i la possibilitat d’obtenir-ne imatges.  Per a més informació, consulteu Global excursion

eTwinning   Aquest és un gran portal on les escoles poden trobar altres centes docents europeus amb els que fer un treball conjunt. La idea és que una escola de Manresa pugui posar-se d’acord amb un altre de Bratislava per fer alguna tasca conjunta que dóni sentit a la cooperació: dades metereològiques, intercanvi d’observacions sobre el ritme de les estacions, i un llarg etcètera.  Hi ha dues opcions per a participar: introduir les dades de què es vol fer, i esperar que alguna escola contesti, o a l’inversa. Per a més informació, consulteu eTwinning

Scientix  Finalment hi ha el portal Scientix. Es tracta, per un costat, d’un gran repositori que emmagatzema els recursos educatius creats per tot de projectes europeus relacionats amb l’ensenyament de les ciències, i per un alter costat de promoure la col·laboració entre aquests mateixos projectes perquè no treballin aillats.  Per a més informació, consulteu Scientix

En el col·loqui posterior, Àgueda Gras-Velázquez va animar als mestres a participar d’aquests projectes, que són “addictius”, segons la ponent, ja que un cop comencen per un projecte normalment les escoles volen continuar amb d’altres oportunitats.  

Els participants en aquests projectes acostumen a tenir tot d’aventatges (participació en forums virtuals, en trobades presencials, xats, etc). La participació acostuma a ser tan senzilla com emplenar un petit qüestionari.