Experimenta

Estructura atòmica i espectres d'emissió

28 abril 2015 | Batxillerat i FP, ESO, Experimenta, Química

Els colors de les flames caracteritzen els elements químics.
En la història de la química, el color de les flames va permetre determinar nous elements. Això  va ser un pas important per destriar entre elements i composts.
En el vídeo veiem com encenem un fogonet d’alcohol i ruixem amb una dissolució de diversos elements.  El clorur de sodi dóna flames de color taronja, el clorur de liti de color vermell i l’àcid bòric de color verd.

La flama proporciona energia que excita els electrons dels àtoms, els quals passen al seu estat excitat,  que té una energia superior. Quan l’electró torna al seu estat fonamental emet una determinada radiació en una longitud d’ona característica de cada element.
Finalment, el vídeo ens ensenya a fabricar un Espectroscopi casolà amb cartolina negre i un CD vell que ens fa de prisma per separar la llum en els seus components.
Els experiments han estat creats per científics de la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona, sobretot Josep Duran i Josep Anton Vieta, membres també de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital (C4D) de la mateixa Universitat.
Els vídeos han format part del programa de divulgació Kopèrnik (Comunicàlia) i distribuïts a la xarxa de televisions locals.