Tenerife a salt de pastor

01 juny 2011 | Diari de recerca

El salt del pastor canari és un exemple de diversitat cultural. L’illa de Tenerife n’és un rebost, de varietat, en tots els sentits. En aquesta illa hi ha el metre quadrat amb més biodiversitat d’Europa.

Espècies endèmiques, dragos imposants, laurisilva esponerosa….  Per a saber-ne més d’aquests temes us hem preparat la següent tria:

1/ LA LAURISILVA

Els briòfits i la laurisilva. Reportatge del programa “El Medi Ambient” de Televisió de Catalunya

El bosc de laurisilva de Madeira. Aquesta web dóna informació sobre el bosc de laurisilva de la illa de Madeira, considerat patrimoni de la humanitat per la UNESCO.

El Jardí Botànic de Barcelona presenta exemples de la vegetació de les Canàries i de la laurisilva mediterrània.

Les lloredes del Montnegre i el Corredor són exemples de la laurisilva mediterrània que tenim a Catalunya, segons explica Angel M Hernández Cardona en aquest article.

Transformaciones en el paisaje de los espacios protegidos en los últimos años  Article publicat per investigadors de la Universitat de La Laguna (Tenerife) i de la Universitat de Barcelona al número 270 de la revista “Scripta Nova. Revista Electrònica de Geografía y Ciencias Sociales”.

2/ ELS ECOSISTEMES MACARONÈSICS

BIOMABANC – Red de bancos de biodiversidad de la flora macaronésica  Projecte conjunt de la Universitat de Açores, del Jardí Botànic de Madeira, de la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria i del Jardí Botànic Canari “Viera y Clavijo”

SIVIM. Sistema de Información de la Vegetación Ibérica y Macaronésica  Base de dades que inclou més de 100.000 inventaris de vegetació, elaborada en col·laboració per investigadors de la Universitat de Barcelona, Universitat del País Vasco, Universidad de Castilla-La Mancha i la Universidad de León.

Revista Makaronesia  Revista de la Asociación Amigos del Museo de Ciencias Naturales de Tenerife

3/  BIODIVERSITAT I CONSERVACIÓ

BIODIVER – Banc de dades de biodiversitat  El Banc de dades de biodiversitat elaborat per la Universitat de Barcelona vol ser una recopilació de tota la informació existent sobre la biodiversitat de Catalunya. Es poden fer consultes per espècies i per àrees geogràfiques.

Flora Catalana  Una web d’etnobotànica que documenta els usos tradicionals de les plantes a casa nostra.

Xarxa Natura 2000 a Europa,  un conjunt de 26.000 àrees protegides que engloben 750.000 quilòmetres quadrats, el 18% de la superfície de la UE.

Especies Amenazadas de Canarias  Blog amb informació i recursos multimèdia sobre les espècies animals i vegetals amenaçades de les Illes Canàries

Base de Datos de Especies Introducidas de Canarias Inclou informació de les espècies introduïdes (invasores i no invasores) que es poden trobar en qualsevol dels hàbitats terrestres o marins de les Canàries.

Portal de Biologia de la Conservació de Plantes Portal web de l’equip de recerca en Biologia de la Conservació de Plantes (BioC) del Grup de Recerca en Biodiversitat i biosistemàtica vegetals (GReB) de la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona i el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

Centre de Documentació de Biodiversitat Vegetal (CeDocBiV) El Centre de Documentació de Biodiversitat Vegetal de la Universitat de Barcelona reuneix les col·leccions botàniques  i fons documentals que genera la recerca i la docència d’aquesta universitat en el àmbit de la biodiversitat vegetal.

SIMAC – Sistema de Información Medioambiental de Canarias  Butlletí informatiu del Centre de Documentació Ambiental del Govern de Canàries

Museo de la Naturaleza y el Hombre de Tenerife  El MNH reuneix les col·leccions del Museo de Ciencias Naturales, del Museo Arqueológico de Tenerife i del Instituto Canario de Bioantropología.