Diari de recerca

20. Les escoles també van a l’Àrtic

17 juny 2008 | Diari de recerca

Membres d’una escola de batxillerat de Barcelona han realitzat una estada a bord de l’Amundsen. Durant quinze dies, professors i estudiants de diferents països van poder acumular una gran quantitat d’informació en relació amb l’impacte del canvi climàtic a l’àrtic.

Des de fa anys, la University of Manitoba (Winnipeg, Canadà) desenvolupa el seu programa Schools on Board, amb l’objectiu d’establir ponts entre la recerca científica a l’àrtic i els currículums de ciències de les escoles de secundària del Canadà. Les escoles tenen l’oportunitat d’enviar alumnes, del nivell equivalent a batxillerat, i professors  a l’àrtic, a bord del vaixell oceanogràfic CCGS Amundsen, per tal de participar en una experiència educativa perfectament integrada en les activitats dels científics que treballen en el vaixell.

En commemoració de l’Any Internacional Polar, la University of Manitoba va obrir el seu programa School on Board a vuit escoles de països diferents, entre ells Espanya. L’International Field Program – Schools on Board ha estat una realitat durant els mesos de març i abril d’enguany. L’Escola Frederic Mistral / Tècnic Eulàlia de Barcelona, amb col·laboració amb l’Institut de Ciències de Mar de Barcelona (ICM-CSIC), ha participat en aquest programa amb l’objectiu de treballar en l’àmbit de la recerca científica a l’àrtic, d’incorporar alguns aspectes de la problemàtica mediambiental de l’àrtic en els currículums dels diferents nivells educatius, i de fer extensiu tot aquest treball a les altres escoles i centres educatius del nostre país.

Una experiència apassionant

Com a professor de biologia, he tingut la satisfacció de participar en una experiència apassionant, on els diferents equips científics que desenvolupen tasques de recerca en el Amundsen s’han implicat en un programa educatiu que té com a finalitat que els estudiants de secundària coneguin els aspectes essencials de la seva recerca i la importància de la investigació científica en l’avaluació d’un dels temes de més actualitat i transcendència per al nostre planeta: el canvi climàtic i els seus efectes en els ecosistemes de l’àrtic.

Durant els primers quinze dies de març, corresponents al nostre torn,  vam participar en el programa a bord de l’Amundsen i també en contacte amb les comunitats inuit de les terres del nord del Canadà. Durant aquests quinze dies,  professors i estudiants de diferents països vam poder acumular una gran quantitat d’informació en relació amb l’impacte del canvi climàtic a l’àrtic; informació d’una vàlua extraordinària tant en els aspectes científics com també culturals.  L’anàlisi acurada de tota aquesta informació em permetrà la possibilitat d’elaborar un seguit de materials que ben segur constituiran una eina educativa important en mans de professors i estudiants. Ordenar la informació i elaborar aquest material és la tasca que en aquests moments estic duent a terme, amb l’ajut molt especial i francament imprescindible de la Patrícia Alvarez, l’estudiant que va ser elegida per participar en aquest programa.

L’Àrtic afecta a tot el planeta

Malgrat que tot just ens trobem iniciant la nostra feina d’anàlisi i adequació de propostes educatives, ja es pot avançar una conclusió important: de tot allò que passa a l’àrtic se’n deriven conseqüències determinants per a l’estabilitat de la resta d’ecosistemes marins del planeta, inclosos també els ecosistemes mediterranis. De fet, un dels objectius que va plantejar la nostra escola, quan va demanar la participació en Schools on Board, va ser precisament la possibilitat de poder estudiar les conseqüències en el nostre entorn mediterrani d’una eventual desestabilització dels ecosistemes àrtics. Crec que en els propers mesos tindrem a punt el material que permetrà explicar aquesta realitat a tots els professors i estudiants interessats.

Josep Marlés Tortosa

0 Comentaris

Envieu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.