Experimentem amb l’aire, Escola d’Educació Especial “Les Aigües” de Mataró
Menció d’Honor dins X(p)rimenta
L’objectiu principal dels experiments és descobrir que nosaltres amb el nostre cos produïm aire i que podem observar la seva força i la seva direccionalitat.
Es presenten els següents experiments:
– Inflar un globus (per experimentar que nosaltres podem produir aire i que l’aire ocupa un volum)
– Apagar espelmes ( per experimentar que amb la pròpia bufada s’apaguen les espelmes enceses, es transformen amb la força de l’aire)
– Moure un senzill veler ( per experimentar que si la força de l’aire és forta , les veles es mouen, i el veler “navega”).
– Girar un molinet de vent (per comprovar el moviment del vent sentint l’efecte de l’aire al interaccionar la pròpia bufada i el molinet)
– Bufar plomes de colors amb una canyeta ( podrem seguir el traç de la direccionalitat en línia recta de l’aire).
Les experiències realitzades mostren les connexions que establim a l’aula en situacions d’ensenyament-aprenentatge amb l’entorn proper. Intento que els meus alumnes d’Educació Especial es facin preguntes experimentant amb l’aire, observant i vivint els canvis i efectes que es produeixen amb la nostra acció.
Aquests experiments s’han portat a terme en una tutoria de quatre alumnes de l’Escola d’Educació Especial “Les Aigües” de Mataró. Aquest és el primer curs que pertanyen a l’Etapa de Secundària. Els quatre alumnes actualment tenen 13 anys.
La metodologia utilitzada en aquesta unitat es basa en l’experimentació i descobriment propi de la força i direccionalitat de l’aire. Mitjançant aquests experiments, els alumnes es motiven, comproven, i expressen posteriorment interpretant i concretant el treball realitzat. Així, elaborem explicacions lògiques i racionals que tenen en compte, per una banda, les necessitats educatives especials del grup, i faciliten:
– La recerca d’explicacions racionals als fenòmens observats.
– S’ajuda a buscar respostes o solucions als experiments científics, a partir del plantejament de les preguntes i hipòtesis investigables.
– Permet deduir conclusions a partir de les evidencies obtingudes.
– Es reflexiona sobre el propi procés d’aprenentatge.
Experiment: l’Aire
Centre: Escola d’Educació especial “Les Aigües” (Mataró)
Mestre: Paquita Belmonte Quero
Alumnes:
Paula Àlvarez Boronat
Gabi Milano Navarro
Mariona Hidalgo Llevat
Irene Zarco Sánchez
Respondre