basic | Diari de recerca

7. La vida i els volcans

20 setembre 2016 | basic, Diari de recerca

Els volcans estan inscrits en el nostre imaginari com un fenomen fascinant que atreu poderosament la nostra atenció. En realitat els volcans es formen per l’arribada de magma a la superfície terrestre, i podríem definir el magma bàsicament com a roca fosa,  que es troba a una temperatura situada entre 550 i 1350 ºC.
Podem simular una erupció volcànica a casa nostra amb materials senzills i per procediments físics, sense posar-hi la química entremig. Ho podem veure al següent vídeo, segons ens explica David Brusi, professor de la UdG:

En aquest vídeo es simula la pujada del magma tot fent servir espelmes, sorra i aigua, amb un xic de calor a la cuina de casa.
El món n’és ple, de volcans, però la majoria són apagats… afortunadament.  Això permet que la vida se’ls faci seus i siguin plens de vida. Mireu, sinó, aquest article: per què les illes volcàniques agraden tant als albatros, baldrigues i petrells?   Resulta que hi ha aus, com ara els petrells Gongon, que només crien a illes volcàniques a 2.000 metres d’altura. La raó és que les illes volcàniques mai no han estat en contacte amb el continent i, per tant, són lliures de depredadors: no hi ha ni felins, ni gats mesquers, ni guineus, ni rates… per això agraden tant les illes volcàniques als grans ocells marins.
albatros_viatger
crater
Imatges: albatros viatger al seu niu i fotografia de l’illa de Fogo (Cap Verd)
Hi ha uns altres animals que hi viuen d’una manera més circumstancial, als volcans. És el cas dels goril.les dels volcans Virunga.  En aquest cas, viure a un volcà no presenta cap avantatge,  simplement  es tracta d’una zona de muntanya ben conservada.  La població de goril·les de muntanya del sector sud de les muntanyes Virunga, on hi ha nombrosos volcans de fins a 4500 metres d’alçada, arriba a tenir fins a 480 individus. Aquests es troben repartits entre tres països, i alhora en tres parcs nacionals. A Ruanda s’ubiquen al Parc Nacionals dels Volcans, una zona molt limitada però amb un hàbitat molt adequat per aquests primats.
Per aprofundir més en l’apassionant món dels volcans, val la pena visitar algun dels  40 cons que es drecen a la Garrotxa, així com el Museu dels volcans d’Olot.