Diari de recerca | Totes les àrees

Jocs de taula de ciència

10 octubre 2013 | Diari de recerca, Totes les àrees

Eleusis, Megafauna, Pandemic, Compounded i d’altres exemples

Eleusis, Megafauna, Pandemic… Explora el sistema solar, posa en marxa l’evolució, lluita contra un virus mortal i segeuix d’altres aventures armat amb fitxes i taulell!  

La ciència com a tema dins dels jocs de taula és un argument encara poc explorat i poc explotat (deixant de banda els jocs anomenats «didàctics», que no tractarem aquí). En els jocs de taula, podem veure que la ciència s’ataca des de diferents punts de vista: com a mecanisme (és a dir, la mecànica del joc reprodueix d’alguna manera el procés de creació científica), com a tema (és a dir, el joc simula, amb més o menys rigor, algun procés o alguna situació en què els aspectes científics siguin fonamentals) o com a anècdota (és a dir, el mecanisme del joc es revesteix d’algun aspecte científic però merament anecdòtic, sense la intenció de simular cap procés).

Abans de continuar, però, a continuació us presentem una selecció breu i personal de propostes:

Eleusis (un joc inductiu per comprendre el mètode científic): feu «experiments», refineu les vostres hipòtesis i descobriu la «llei de l’Univers». Un dels pocs jocs inductius que hi ha, que reprodueix d’una manera molt interessant el mètode científic. I només amb un parell de baralles de cartes!

Tema: mètode científic. Jugadors: 4-8. Dificultat: mitjana

Informació:    http://ca.wikipedia.org/wiki/Eleusis_(joc)   ,   http://www.logicmazes.com/games/eleusis/

 

High Frontier (exploració del Sistema Solar)  A punt per explorar el Sistema Solar? On volem anar? Quanta energia necessitarem? I si utilitzem veles solars? O potser un motor iònic? Hi anem per una òrbita de Hohmann clàssica? Triga massa? Llavors, fem una ruta més directa? Amb assistències gravitatòries? aerofrenades? Això, i més, és High Frontier, segurament l’únic joc del món on la posició de sortida dels jugadors són punts de Lagrange…

Tema: astronomia, astronàutica, física. Jugadors: 2-5. Dificultat: alta  

Informació: http://sierra-madre-games.eu/index_high_frontier_2nd_edition.html

Bios: Megafauna (l’evolució en marxa Triasic enllà):  comenceu com a protodinosaure o protomamífer just després de la gran extinció del Permià-Triàsic i deixeu que l’evolució faci la seva feina… o millor, no, forceu-la per fer que el vostre animal no s’extingeixi; muteu en funció de l’ambient i els competidors! Creeu estranyes quimeres, velociràptors vegetarians o potser dofins volants, adapteu-vos a un medi subterrani, domineu el foc o sigueu irresistiblement atractius.

Tema: biologia, evolució. Jugadors: 1-4. Dificultat: alta

Informació: http://boardgamegeek.com/boardgame/97915/bios-megafauna

 

Compounded (sintetitzeu compostos i feu triomfar el vostre laboratori): com a director d’un laboratori, haureu d’afanyar-vos a sintetitzar els compostos a partir dels seus elements abans que ho facin els vostres competidors… o el vostre laboratori acabi explotant! Penseu que alguns compostos són inflamables!

Tema: química. Jugadors: 2-5. Dificultat: baixa

Informació: http://dicehatemegames.com/games/compounded/

 

The New Science (un joc per jugar a ser científics!): poseu-vos en el paper d’alguna de les grans ments de la revolució científica del segle xvii. Haureu de ser ben hàbils per fer descobriments, comprovar hipòtesis, publicar articles, escriure-us amb altres científics d’Europa i, en definitiva, arribar a ser el científic més destacat del moment. Els descobriments segueixen la progressió històrica en astronomia, matemàtiques, física, química i biologia. Newton, Leibniz, Hooke, Galileu, Kepler…

Tema: història de la ciència, mètode científic. Jugadors: 2-5. Dificultat: mitjana

Informació: http://www.conquistadorgames.com/conquistador-games-products/the-new-science.html

 

Pandemic (esbrineu què cal fer per controlar les epidèmies): treballeu per una causa comuna: la salvació de la humanitat. Amb les vostres habilitats especials al servei de la recerca, haureu de lluitar per controlar i eradicar diverses epidèmies víriques, abans que sigui massa tard… En voleu més? Proveu algunes expansions, com ara Pandemic: In the Lab.

Tema: medicina, epidemiologia. Jugadors: 2-4. Dificultat: mitjana

Informació: http://www.homoludicus.org/node/239

 

Infection: Humanity’s Last Gasp (pren les decisions per superar un virus mutant): ets el director del Departament de Control d’Epidèmies de la ciutat de Nova York i se t’ha girat feina: un virus letal i altament mutant (mai no havies vist res semblant) amenaça la supervivència de la nostra espècie. Pren decisions ràpidament i sense cometre errors fatals. Ens cal una vacuna, ja!

Tema: medicina, epidemiologia. Jugadors: 1. Dificultat: mitjana

Informació: http://victorypointgames.com/details.php?prodId=244

 

Ursuppe, o Primordial Soup (ajudeu les amebes a adaptar-se i proliferar): ajudeu les vostres amebes a adaptar-se millor a l’entorn i proliferar més que les amebes rivals. Un joc entretingut, una lluita constant per sobreviure, en la qual us haureu d’espavilar per triar la millor combinació gènica que us porti a la victòria.

Tema: biologia, evolució. Jugadors: 3-4. Dificultat: mitjana-alta

Informació: http://boardgamegeek.com/boardgame/124/primordial-soup

 

La ciència en els jocs de taula: estratègies, mecanismes i components lúdics

La ciència en els jocs de taula es presenta des de diverses línies: hi ha una que enllaça clarament amb el que durant els setanta i vuitanta del segle XX se’n deia «jocs temàtics» i embranca més amb la tradició americana dels jocs de simulació històrica i wargames. Aquesta línia parteix de simulacions molt complexes i en els darrers anys s’ha anat simplificant. D’altra banda hi ha una línia més lligada amb les idees típiques dels jocs d’estil europeu (jocs creats sobre tot a partir dels noranta), amb un grau de simulació més baix i que en el seu extrem són jocs amb temàtica científica però amb grau de simulació nul o molt vague. Dit d’una altra manera: jocs en què es pot canviar totalment el tema i el joc continua sent el mateix.

Val a dir que el joc com a simulació científica no és una cosa gaire habitual, i hi ha pocs autors que introdueixen aspectes científics rigorosos dins dels seus jocs. I és que reproduir en un joc aspectes científics té alguns problemes. Per exemple, si es vol fer un joc sobre l’evolució (és a dir, que simuli l’evolució) cal acabar introduint mecanismes que no són presents en el mecanisme d’evolució per selecció natural, simplement perquè si no ho fem, els aspectes com ara la presa de decisions per part dels jugadors desapareixen i no hi ha joc (per això molts jocs sobre evolució tenen un cert regust lamarckià).

D’alguna manera cal sempre valorar quant de procés científic i quant de joc hem de posar dins de la recepta, de manera que tot i ser rigorós científicament no es perdin els aspectes lúdics que fan que un joc sigui un «bon joc» (sigui el que sigui el que vol dir això). En certa manera, hi ha un cert llindar a partir del qual un joc de simulació científica es converteix en un joc de «reproducció» científica: el jugador es limita a reproduir el que passa a la naturalesa, sense possibilitat de fer-hi res (i llavors l’aspecte lúdic queda excessivament reduït). Això, per exemple, és el que passa amb molts jocs en línia. Dins dels jocs de simulació científica és certament una qüestió interessant, però no deixa de ser la mateixa que es repeteix contínuament en els jocs de simulació històrica; la diferència és que en aquest darrer cas tractem amb processos humans, que sabem que podien haver sortit molt diferent de com van sortir; així, posar-se en la pell d’algun general o estadista i «reproduir» al teu aire el que ells van fer té força sentit, els what-if són sempre seductors i interessants i, sobretot, plausibles; en el cas d’una simulació científica, en canvi, tractem amb processos que, com a mínim en part, són fora del nostre abast directe.

Per acabar, encara menys habitual és tenir la ciència com a mecanisme del joc, és a dir, que el mecanisme del joc sigui equivalent al mecanisme pel qual es construeix la ciència, el mètode científic. L’exemple paradigmàtic en aquest aspecte és el magnífic joc de cartes Eleusis, a més d’alguns altres jocs inductius.

On trobar aquests jocs?

Per tal de cercar i encarregar aquests jocs, podeu adreçar-vos a les botigues presencials www.jugarxjugar.com, www.kaburi.es o a les dependències d’HomoLudicus de Granollers (c/ Barcelona 77) i Sabadell (Torras i Bages 1A)

 Hi ha també botigues en línea com ara  http://www.lapcra.org/, http://www.masqueoca.com/tienda/ i http://www.planetongames.com/

 

Marc Figueras (físic) i Marià Pitarque (biòleg), especialstes en jocs. Autors del Bloc Vexillum

 

Bios Megafauna: dinosaures versus mamífers.

Comenceu com a protodinosaure o protomamífer just després de la gran extinció del Permià-Triàsic i deixeu que l’evolució faci la seva feina…

Bios: els mamífers contra els rèptils

Bios: Megafauna (l’evolució en marxa Triasic enllà):  comenceu com a protodinosaure o protomamífer just després de la gran extinció del Permià-Triàsic i deixeu que l’evolució faci la seva feina… o millor, no, forceu-la per fer que el vostre animal no s’extingeixi; muteu en funció de l’ambient i els competidors! Creeu estranyes quimeres, velociràptors vegetarians o potser dofins volants, adapteu-vos a un medi subterrani, domineu el foc o sigueu irresistiblement atractius

High Frontier: l'exploració de l'espai

High Frontier (exploració del Sistema Solar) A punt per explorar el Sistema Solar? On volem anar? Quanta energia necessitarem? I si utilitzem veles solars? O potser un motor iònic? Hi anem per una òrbita de Hohmann clàssica? Triga massa? Llavors, fem una ruta més directa? Amb assistències gravitatòries? aerofrenades? Això, i més, és High Frontier, segurament l’únic joc del món on la posició de sortida dels jugadors són punts de Lagrange

Primordial Soap

Ursuppe, o Primordial Soup (ajudeu les amebes a adaptar-se i proliferar): ajudeu les vostres amebes a adaptar-se millor a l’entorn i proliferar més que les amebes rivals. Un joc entretingut, una lluita constant per sobreviure, en la qual us haureu d’espavilar per triar la millor combinació gènica que us porti a la victòria

4 Comentaris

  1. David

    Molt interessant!

    Respon

Envieu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.