• Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
  • Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
IniciDeterminació de l’acceleració de la gravetat
Tornar

Determinació de l’acceleració de la gravetat

6 juny, 2012

X(p)rimenta 2012

Mesura de l’acceleració gravitatòria amb diverses experiències pràctiques

Escola Proa (Barcelona)

Premi X(p)rimenta 2012 dins la categoria de Batxillerat

Els alumnes de primer de batxillerat de l’Escola Proa que cursen l’assignatura de física han fet dos experiències diferents amb l’objectiu de determinar l’acceleració de la gravetat terrestre.


La primera experiència consisteix en la caiguda lliure d’un objecte des d’una determinada alçada. Mesurant l’alçada (distància que recorre l’objecte) i el temps que triga, fem servir les expressions de la cinemàtica de la caiguda lliure per determinar l’acceleració de la gravetat. L’experiència s’ha fet per dues alçades diferents: h1 = 10,8 metres i h2 = 4,75 metres. s’ha calculat el valor promig de la gravetat amb la mitjana dels resultats obtinguts pels grups de treball i s’ha arribat a un resultat de g = 11,29 m/s2 en el cas en què l’alçada és de 10,8 metres i g = 10,93 m/s2 quan l’alçada és de 4,75 metres.

La segona experiència és molt similar a la de la caiguda lliure però lleugerament diferent. Consisteix en l’estudi del moviment d’un objecte en un pla inclinat. I l’experiència consisteix a mesurar el temps que triga la bola a recórrer una distància coneguda a una guia que prèviament s’ha elevat  lleugerament d’un dels seus extrems a fi de tenir un pla inclinat, amb un angle molt petit, però suficient perquè la bola baixi sense aturar-se emprant temps apreciables amb el cronòmetre. Així, l’experiència consisteix en col·locar la bola en l’extrem superior de la guia i deixar-la caure mesurant amb el cronòmetre el temps que triga per arribar a diferents distàncies. S’ha tornat a a calcular el valor mitjà de la gravetat amb les dades dels grups de treball i s’ha obtingut un valor mitjà de g = 8,76 m/s2.

A mode de resum, l’alumnat de primer de batxillerat que cursa l’assignatura de física ha fet tres experiments per mesurar l’acceleració de la gravetat obtenint tres resultats diferents la mitjana dels quals dóna una gravetat de g = 10,33 m/s2. El valor obtingut s’acosta molt al valor teòric i la diferència resideix bàsicament en no considerar l’estudi de la fricció amb l’aire i errors instrumentals en les mesures realitzades.

Etiquetes: X(p)rimenta la ciència més jove

Comparteix!
Tweet

3 Respostes a “Determinació de l’acceleració de la gravetat”

  1. Respondre
    Newton
    dijous, 14 juny 2018 at 22:49

    On esta la fórmula utilitzada?

    • Respondre
      Alfonso Moreno (escola PROA)
      dimarts, 26 juny 2018 at 12:27

      L'expressió que es fa servir és l'equació de la posició per a un MRUA on l'alçada Y és coneguda a l'igual que el temps t que ha trigat a fer-se el recorregut. Així, s'aïlla l'acceleració de la gravetat mitjançant g = (2*Y) / (t^2) on el temps està elevat al quadrat. S'ha suposat que la velocitat inicial de l'objecte és nul.la, és a dir, s'ha deixat caure l'objecte.

  2. Respondre
    Newton
    dimecres, 27 juny 2012 at 11:17

    Felicitats pel premi – jurat expulsat.
    Com pot ser que la fricció faci anar més ràpida la pilota? El pendent no expliqueu com feu els càlculs (de conya) ni teniu en compte el fet que gira i no llisca així obtindrieu valors diferents per una pilota que per per una bola de petanca, la gravetat dependria de la massa?
    El fet que finalment promitjeu tres mesures provinents de tres experiments diferents, cadascún amb el seu grau d’errors és sorprenent!

Respondre a Newton Cancel·la les respostes

Equip Investigador

Recerca en acció

Veure tot l'equip »

Diari de Recerca

El projecte »

La mar morta a casa

L’efecte rebuf

La cambra fosca

Fem un arc de Sant Martí casolà

L’aigua, sempre bull a 100 graus?

La Llei de Boyle Mariotte

La resistència de les estructures

L’aigua entra sola

Simulem la respiració pulmonar

L’osmosi i la patata màgica

Cremem una avellana

Experimentam amb l’Acetona

Quimioluminescència

Dualitat ona-partícula

L’espelma que es gronxa

Pressió hidrostàtica sobre les nous

Densitat i miscibilitat dels líquids

Smog fotoquímic a partir de monedes d’un cèntim

Com podem mesurar la pluja?

Detectem les proteïnes dels aliments

El principi d’acció i reacció amb coets casolans

La capacitat calorífica de l’aigua

La caiguda més lenta

Separem la part sòlida i líquida de la llet

Mesurem la capacitat pulmonar

Massa i volum de l’aire

La variació de la pressió atmosfèrica

Construcció d’un espiròmetre

La resonància entre dues copes

Seguiment a temps real de l’electròlisi d’una dissolució de sal comuna

Densitat i distribució de les capes de la Terra

La pressió atmosfèrica existeix!!

Equilibris

Representació dels efectes de la pressió atmosfèrica

Construcció d’un submarí

Mesurem la inclinació de l’eix terrestre

Conducció de l’electricitat en l’aigua

Construïm una pila de Volta

Composició de dos moviments (pèndol i el·lipse)

Determinació de l’acceleració de la gravetat

Fenòmens físics de la llum

L’electromagnetisme

Representació química dels tints pel cabell

L’aire

Tinta amb llimona

Monedes que canvien de color

El PH dels analgèsics

Determinació de la formula del sulfat de coure

Fem un petit tornado!

Piulades recents

  • 📣Tret de sortida virtual de la fira científica i tecnològica Robotseny 2021 centrada en la problemàtica de les aus… https://t.co/QEtY8vpYP8
  • 🔝Prop de 500 de 3r i 4t de #primària de Palafrugell segueixen aprenent d’una manera lúdica i fora de l’entorn escol… https://t.co/iDHriByeOY
  • 👉I el tutorial del joc "Check or Cheat" (Comprova o enganya) per ajudar els estudiants de #secundària a millorar de… https://t.co/HcGl5j29UY
Amb el suport de:
Copyright © 2014 Design by FCRi.cat.
  • Qui som
  • Contacte
  • Avís legal
  • RSS
Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars. Si no canvia la configuració del seu navegador, vostè n’accepta l’ús.
Veure política de privacitat i condicions d’ús
Acceptar