• Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
  • Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
IniciConstrucció d’un espiròmetre
Tornar

Construcció d’un espiròmetre

27 juny, 2012

X(p)rimenta 2012

Mesura del volum pulmonar

Institut Els Pallaresos (Tarragona)

Menció en la categoria Secundària  

La ventilació pulmonar és un fenomen bàsicament mecànic que renova cíclicament l’aire alveolar, alternant l’entrada d’aire o inspiració i la sortida del mateix o expiració.

L’aparell respiratori es podria comparar amb una manxa amb els següents components: les vies aèries que comuniquen l’ambient amb la superfície d’intercanvi, el tòrax, que actua com continent protector del pulmó i motor de la ventilació, i el pulmó, una extensa superfície d’intercanvi entre l’aire i la sang. Les dimensions d’aquest es mesuren a través del seu contingut aeri.



L’objectiu principal d’aquesta experiència va ser construir un espiròmetre amb el que poguéssim obtenir la corba de variació del volum pulmonar respecte al temps, i calcular així els diferents nivells i volums que es produeixen en la respiració normal i durant la inspiració i expiració màximes. L’espiròmetre construït havia de permetre obtenir mesures que s’apropessin el més possible al valor teòric que trobem als llibres de text.

El funcionament de l’espiròmetre consisteix en respirar a través d’una embocadura dins d’una campana calibrada i segellada per aigua. Els desplaçaments d’aquesta campana, produïts per l’entrada i sortida d’aire, es transmeten a un element que traça una corba en un paper que es mou amb una velocitat determinada.

Donades les característiques del espiròmetre construït, per una banda, i la pròpia funció mecànica que realitza el nostre aparell respiratori, per un altra, aquest vídeo té la particularitat d’unificar en una experiència continguts de tres àrees curriculars que s’imparteixen a tercer d’ESO, nivell educatiu per al qual s’adreça el vídeo. L’àrea de biologia, que estudia l’anatomia i funció de l’aparell respiratori, l’àrea de física, amb conceptes com ara el de força, pressió i la llei dels gasos i l`àrea de tecnologia amb el funcionament d’un motor i conceptes relacionats amb la dinàmica de forces d’una màquina simple com ara la politja.

Desenvolupament de l’experiència que mostra el vídeo

En primer lloc, el vídeo mostra el material i el procediment que es va seguir en la construcció de l’espiròmetre, explicant els principis físics i tecnològics en què es basa el seu funcionament.

En segon lloc, fa una demostració experimental de la mesura dels volums respiratoris (volum corrent, volum de reserva inspiratòria, i volum de reserva expiratòria) i de la capacitat vital, i una explicació teòrica de com s’arriba a calcular la capacitat pulmonar total a partir d’aquestes dades, així com la causa de les diferències de pressió que es generen entre l’atmosfera i l’alvèol i que determinen el procés de ventilació.

Etiquetes: Experiments, X(p)rimenta la ciència més jove

Comparteix!
Tweet

Una resposta a “Construcció d’un espiròmetre”

  1. Respondre
    jortega7
    dimecres, 22 agost 2012 at 16:46

    Bona feina.

Respondre Cancel·la les respostes

Equip Investigador

Recerca en acció

Veure tot l'equip »

Diari de Recerca

El projecte »

La mar morta a casa

L’efecte rebuf

La cambra fosca

Fem un arc de Sant Martí casolà

L’aigua, sempre bull a 100 graus?

La Llei de Boyle Mariotte

La resistència de les estructures

L’aigua entra sola

Simulem la respiració pulmonar

L’osmosi i la patata màgica

Cremem una avellana

Experimentam amb l’Acetona

Quimioluminescència

Dualitat ona-partícula

L’espelma que es gronxa

Pressió hidrostàtica sobre les nous

Densitat i miscibilitat dels líquids

Smog fotoquímic a partir de monedes d’un cèntim

Com podem mesurar la pluja?

Detectem les proteïnes dels aliments

El principi d’acció i reacció amb coets casolans

La capacitat calorífica de l’aigua

La caiguda més lenta

Separem la part sòlida i líquida de la llet

Mesurem la capacitat pulmonar

Massa i volum de l’aire

La variació de la pressió atmosfèrica

Construcció d’un espiròmetre

La resonància entre dues copes

Seguiment a temps real de l’electròlisi d’una dissolució de sal comuna

Densitat i distribució de les capes de la Terra

La pressió atmosfèrica existeix!!

Equilibris

Representació dels efectes de la pressió atmosfèrica

Construcció d’un submarí

Mesurem la inclinació de l’eix terrestre

Conducció de l’electricitat en l’aigua

Construïm una pila de Volta

Composició de dos moviments (pèndol i el·lipse)

Determinació de l’acceleració de la gravetat

Fenòmens físics de la llum

L’electromagnetisme

Representació química dels tints pel cabell

L’aire

Tinta amb llimona

Monedes que canvien de color

El PH dels analgèsics

Determinació de la formula del sulfat de coure

Fem un petit tornado!

Piulades recents

  • 👏 Gràcies per compartir-los! Aquí hi ha un bon planter de futurs científics i científiques. https://t.co/7Z8a4TH4Fq
  • Per a què serveix la taula periòdica? Com es pot aplicar la informació que ens dona? Descobreix-ho en aquest vídeo👉… https://t.co/bETA4impmX
  • 🌹📚S'acosta la diada de #SantJordi2021, dia de llibres i de roses. Parlant de roses... vols fer una rosa de sant jor… https://t.co/rqxREbpDQ3
Amb el suport de:
Copyright © 2014 Design by FCRi.cat.
  • Qui som
  • Contacte
  • Avís legal
  • RSS
Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars. Si no canvia la configuració del seu navegador, vostè n’accepta l’ús.
Veure política de privacitat i condicions d’ús
Acceptar