Pregunta

Tenim neutrins al nostre cos?

06 març 2008 | Física, Pregunta

Tenim neutrins al nostre cos?

Pregunta proposada per: Elisabet (Vallès oriental)
L’univers està ple de neutrins! Els anomenem relíquies perquè es varen produir en els primers minuts de naixement de l’univers i s’han vist gairebé inalterats des d’aleshores.

Alguns càlculs indiquen que hi ha uns 10.000.000 d’aquests neutrins omplint el volum del nostre cos en cada instant. Són com l’aigua que ompla una esponja o quan un gas es difon en un altre gas. De fet aquests neutrins, com que interaccionen molt poc, ens atravessen contínuament sense sentir la seva presència al nostre cos.

A aquests neutrins s’han d’afegir els que venen del Sol, de l’atmosfera produïts en els rajos còsmics, els que venen de la radiaactivitat natural o els que es produeixen en les centrals nuclears. Cap d’aquests interacciona amb el cos humà així que no se’ls ha de tenir por (pots llegir la pregunta: “Ens poden fer mal els neutrins?” ).

Però, el cos humà també produeix neutrins!
Tal com hem indicat al missatge 13 i al missatge 14, quan un nucli es desintegra emetent un electró, el que anomenem radioactivitat beta, també emet un neutrí. Podem tenir una idea del número de neutrins que produïm si mirem el Potasi 40. El potasi és un component fonamental del cos humà i dels animals. La seva funció és variada però, per exemple, és important en la funció de les neurones i és l’ió més abundant en les cèl·lules. Per exemple, un cos humà d’uns 70 Kg en té una quantitat d’uns 140 gr de potasi.

El potasi té varis isòtops (nucli amb el mateix número de protons, 19 en el cas del potasi, que el defineix com un nucli de potasi, però distint número de neutrons: 19, 20 o 21). De tot el potasi en el cos humà només 0,0169 gr és de l’isòtop potasi 40 (o sigui, 19 protons i 21 neutrons). Aquesta quantitat, que sembla minúscula, es desintegra a un ritme d’uns 266.000 nuclis per minut. El nucli de potasi 40 es desintegra emetent sempre un neutrí, la qual cosa vol dir que un cos humà d’uns 70 kg produeix de l’ordre de 266.000 neutrins i antineutrins per minut.

El segon emisor de neutrins del cos humà, en importància, és el Carboni 14, que és un 20 % menor que el potasi 40. Això vol dir: 220.000 neutrins per minut. La resta són ja molt menys intensos i es poden ignorar. Sumant ambdues contribucions tenim un total de 486.000 neutrinos per minut.

Si vols saber quants neutrins estas emetent per minut, pots fer aquesta senzilla regla de tres:

486.000 / 70 (Kg) x pes (Kg)

i com a resultat et donarà el número de neutrins que emets per minut.

Federico Sánchez