Pregunta

Quines són les causes principals de la contaminació atmosfèrica de Barcelona?

14 març 2008 | Pregunta, Química

Quines són les causes principals de la contaminació atmosfèrica de Barcelona i què es podria fer per a solucionar-ho?

Pregunta proposada per: Glòria Bartra (de 26 anys).
Benvolguda Glòria,

La contaminació atmosfèrica a les grans zones urbanes de la mediterrània és gairebé sempre deguda al trànsit rodat, encara que les contribucions de les indústries i de les emissions domèstiques i la construcció-demolició poden ser molt importants en algunes zones.

 
El clima nostre i la geografia urbana afavoreix l’acumulació de contaminants atmosfèrics. Tenim molta insolació, plou poc, el vent és molt suau, els carrers són relativament estrets amb edificis molt freqüentment superant les 8 plantes d’alçada (dificultant molt la dispersió dels contaminants) i hi tenim poques zones verdes. Si en aquest escenari hi afegim la circulació d’un parc molt dens (i creixent) de vehicles, amb freqüents congestions; tenim com a resultat una ciutat altament contaminada.
 
A més, les obres emeten molta pols mineral que es diposita a la superfície i es resuspen continuadament fins que la pluja (poc freqüent) l’arrossega cap al clavegueram.
 
Sí que tenim solucions! Totes elles estan encaminades envers a la reducció del trànsit rodat. Accions com:
 
1.      Reduir el trànsit mitjançant un transport públic de qualitat que faci que els ciutadans agafem el nostre vehicle el mínim possible per desplaçar-nos per la ciutat, promoure el transport més saludable (bicis, caminar,….).
 
2.      Definir zones de protecció especial per la contaminació i aplicar lleis i ordenances estrictes per reduir les emissions.
 
3.      Aplicar peatges i pàrkings dissuasoris a determinades zones per a què els ciutadans arribin amb transport públic.
 
4.      Afavorir l’ús de vehicles més nets (gas, biocombustibles, híbrids, elèctrics).
 
5.      Aplicar tecnologia per reduir les emissions dels vehicles de transport públic i de l’administració (autobusos d’hidrogen, de gas natural), equipar camions i autobusos amb filtres de partícules, promoure el transport per metro i tren,….).

Aquestes són algunes de les mesures. N’hi ha de tecnològiques (tipus de vehicles, reducció de les emissions,….) i no tecnològiques (les de polítiques envers la reducció del nombre de vehicles). Aquestes darreres són les que més èxit han tingut a ciutats com Londres i Berlín, on fa anys que són ja una realitat.

A més, tenim les obres, que a Barcelona són una activitat molt contaminant, per la pols que emeten. En aquest cas, és necessari eliminar emissions mitjançant un transport de matèries primeres i residus d’enderrocs fet amb molta cura per tal d’evitar emissions de pols per perduda. També, la cura en la demolició i en la resuspensió de pols des d’àrees d’enderrocs.

 
 
 

0 Comentaris

Envieu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.