Diari de recerca

5. Experiments de meteorologia amb núvols, tempestes i pluja

20 maig 2016 | Diari de recerca

Com podem mesurar la distancia a que es troba una tempesta? Si mirem els llamps i escoltem els trons podem saber-ho. Així ho han fet els alumnes de l’escola Els Estanys, de Castell – Platja d’Aro, en aquest vídeo:

Segons el mètode que ens explica aquesta mainada, cada tres segons que tardem a escoltar el trò, la tempesta és un quilòmetre més lluny. Això ho han comprovat els alumnes fent esclatar petards, gravant en vídeo les explosions i calculant quant es veu l’explosió i quant s’escolta. Enginyós, oi?
En realitat, com que la velocitat del so és d’uns 331 metres per segon, això significa que en tres segons recorrerà uns 993 metres, gairebé un quilòmetre. És a dir, que la propera vegada que vegis  un llampec pots anar contant els segons que trigues a escoltar el trò per calcular a quina distancia ha caigut.
Fabricació de pluja
Per la seva part, els nens de l’Escola La Noguera, de Balaguer, han reproduït el mecanisme de la pluja a base d’enginy…i han aconseguit fer ploure !

Com podeu veure en el vídeo, ho han fet a base d’escalfar aigua per a crear vapor d’aigua. D’altra banda han refredat dues regles metàl·liques al congelador. I finalment han fet que el vapor d’aigua, que es un gas invisible, arribi fins als regles freds… et voilà!  A mida que es refreda, el vapor es condensa (es transforma en líquid) sobre la superfície del regla i cau en forma de gotes, o sigui de pluja.
 
Fem un núvol dins d’una ampolla
I finalment, si voleu saber què són els núvols, podeu fabricar-ne un dins d’una ampolla! Mireu com fer-ho en el següent vídeo:

com podeu veure, un altre cop els alumnes de l’escola Els Estanys ens expliquen què és un núvol, perquè condensa l’aigua , com de petites són les gotetes d’aigua i d’altres característiques dels núvols!
 

0 Comentaris

Envieu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.