• Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
  • Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
InicinoticiesEnsenyar a diferenciar la pseudociència i la ciènc ...
Tornar

Ensenyar a diferenciar la pseudociència i la ciència a l’aula

23 octubre, 2017
Jesús Purroy i Jordi de Manuel van conduir una xerrada el passat 19 d’octubre que tenia per objectiu ajudar els professors a abordar el tema de les pseudociències a l’aula

L’any 2009, els científics valencians Mariano Alegre i Fernando Cervera van decidir inventar-se una suposada teràpia d’efectes sanadors, una nova “medicina alternativa” basada… en els excrements: el fecomagnetisme. Van elaborar tan bé el seu relat que els creadors de la pseudoteràpia van aconseguir en poc temps presentar-la a fires i plataformes de publicacions del sector.  Fins que van començar a rebre sol·licituds de persones amb problemes de salut, moment en el qual van decidir donar a conèixer la seva broma i publicar el llibre El arte de vender mierda, que avui dia ha esdevingut un veritable clàssic.

Aquest va ser un dels exemples que van fer servir Jordi de Manuel i Jesús Purroy com a denúncia de la manca de control i de rigor que hi ha al voltant de les teràpies pseudocientífiques. La seva intervenció es va produir en el marc de la xerrada inaugural del programa Ciència i Aula 2017-2018 de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, el passat dia 19 d’octubre de 2017, titulada Ensenyar a diferenciar ciència i pseudociència a l’aula utilitzant el pensament crític.

En aquesta xerrada, els autors van presentar els següents materials:

Ciència i pseudociència – presentació de Jesús Purroy

La invasió de la pseudociència – presentació de Jordi de Manuel

Materials per conduir activitats a l’aula: Joc de rol sobre homeopatia per Rosa Cristina Sayeras (adaptat) i  Vacunarem en David?  ABP sobre vacunació, per Jordi de Manuel.

Entre d’altres qüestions, Purroy i de Manuel van insistir en les diferències entre ciència i pseudociència. Per exemple, la ciència es pot definir segons 4Ds ben clares: Dades (les Dades són objectives), Debat (els científics Debaten), Descartar (la ciència Descarta) i Divulgar (els resultats es Divulguen).  Una de les característiques de les pseudociències és que no acompleixen aquests criteris.

En síntesi, val la pena treballar aquests temes a l’aula per tal d’esmolar l’esperit crític dels estudiants de primària i secundària. Saber filtrar i triar la informació veraç és cada cop més un requisit important de cara a una vida adulta responsable.

 

Proof

Comparteix!
Tweet

Respondre Cancel·la les respostes

Piulades recents

  • 📣Tret de sortida virtual de la fira científica i tecnològica Robotseny 2021 centrada en la problemàtica de les aus… https://t.co/QEtY8vpYP8
  • 🔝Prop de 500 de 3r i 4t de #primària de Palafrugell segueixen aprenent d’una manera lúdica i fora de l’entorn escol… https://t.co/iDHriByeOY
  • 👉I el tutorial del joc "Check or Cheat" (Comprova o enganya) per ajudar els estudiants de #secundària a millorar de… https://t.co/HcGl5j29UY
Amb el suport de:
Copyright © 2014 Design by FCRi.cat.
  • Qui som
  • Contacte
  • Avís legal
  • RSS
Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars. Si no canvia la configuració del seu navegador, vostè n’accepta l’ús.
Veure política de privacitat i condicions d’ús
Acceptar