Investigador/ora

Ricardo Rocha

01 desembre 2015 | Investigador/ora

Qui ets i què fas? Sóc un científic de la conservació originari de l’illa de Madeira, amb un gran interès en la conservació i l’ecologia. He estat molt afortunat de poder treballar i estudiar en alguns paradisos de la biodiversitat com Brasil, Madagascar, Costa Rica, Kenya, São Tomé i Príncipe, Finlàndia, i per suposat, Portugal. La meva investigació actual es centra en avaluar com l’agricultura i la fragmentació de l’hàbitat produeix un impacte sobre les comunitats forestals del Tròpic.
Recomana’ns un llibre i un web de divulgació científica… Un llibre? “Last chance to see”, d’en Douglas Adams i en Mark Cawardine, és el meu preferit! I una web http://www.mongabay.com, excel•lent per trobar informació sobre conservació tropical.
Recomana’ns un museu o un centre divulgatiu… Recomano el Zoo de Lisboa. Vaig treballar-hi tres anys amb l’equip pedagògic i va ser molt engrescador ensenyar a joves (i no tan joves!) les meravelles dels animals salvatges. Davant de l’alarmant pèrdua de biodiversitat, els zoos tenen un paper important com a centres de divulgació i conservació d’espècies.
Vaig decidir fer-me científic perquè…  quan tenia set anys em vaig adonar de que molts dels animals que més m’agradaven estaven en perill d’extinció. Sabia que volia ajudar a impedir-ne la seva extinció i que una de les formes de fer-ho era convertint-me en biòleg i estudiant-los.
M’apassiona…  observar animals salvatges en estat salvatge.
Una ciutat especial… la meva ciutat: Funchal, la capital de l’illa de Madeira. Els últims dotze anys he estat lluny de “casa”, així que sempre és un plaer tornar-hi per veure a la família i els amics de tota la vida!
M’agradaria conèixer personalment a…  l’astrofísic americà Neil de Grasse Tyson. La majoria de científics, ja siguin homes o dones, tendeixen a ser de pell blanca. Neil de Grasse Tyson és afroamericà i ha aconseguit convertir-se en un dels científics i divulgadors més respectats del món. M’agradaria tenir la oportunitat de preguntar-li perquè tants pocs científics negres han aconseguit escalar fins a dalt i com podríem canviar això. Crec que la ciència es veuria beneficiada si fos més diversa…
Una pel•lícula que m’encanta… és “L’Indomable Will Hunting”.