Experimenta

Qüestió de confiança

15 juliol 2011 | ESO, Experimenta, Física

Deixem anar un pèndol davant d’un alumne tot demanant-li que no s’aparti.

Rebots de pilotes i pèndols ens ajuden a entendre les transformacions de l’energia.  Es diu que l’energia ni es crea ni es destrueix, sinó que es transforma. I en aquest experiment així es demostra.

Primerament, és deixar anar una pilota de bàsquet des d’una alçada determinada i s’observa que la pilota no torna a assolir la mateixa altura quan ha rebotat amb el terra. L’energia potencial gravitatòria es transforma en cinètica quan arriba a terra… Però no tota. Una part d’aquesta energia es transforma en calor, per culpa del fregament de les molècules de l’aire amb la pilota, una part deforma la goma de la pilota en impactar amb el terra, i una altra part es gasta en fer moure les molècules de l’aire i propagar el soroll de l’impacte amb el terra.

Després de l’impacte, la pilota torna a ascendir, transformant-se la seva energia cinètica del terra en potencial gravitatòria en el punt on arriba. Donat que la pilota ha anat transformant energia en el camí, l’altura a la qual arriba és sempre inferior a la del punt de partida. És el que també es coneix com la degradació de l’energia.

Aquest fet també s’observa en el vídeo del pèndol. En deixar anar el pèndol just fins al nas d’alguna persona, aquest mai tornarà a tocar el nas, ja que pel camí l’energia es va degradant en calor per fregament.

El professor Mazon, seguint l’exemple del gran físic premi Nobel Feyman, sovint començava les seves classes posant-se al nas un pèndol amb una bola d’acer de mig quilogram, i deixant-lo anar. Al retorn del pèndol no apartava la cara, davant els crits dels alumnes. Això li servia per justificar que “tot el que us explicaré m’ho crec”…

Menció X(p)rimenta 2011 en la categoria Secundària. Institut Vinyes Velles (Montornès del Vallès).