Biologia | Diari de recerca

18. Treballar l’alimentació a classe té premi!

08 juny 2010 | Biologia, Diari de recerca

Després de rebre molts projectes redactats pels alumnes, el jurat ha decidit guardonar sis escoles per l’interès i l’originalitat de les propostes realitzades per a millorar la seva alimentació.

D’entre els 13 projectes que ens han fet arribar els centres educatius que varen participar en l’estudi sobre els hàbits alimentaris, només sis podien ser guardonats. El jurat, format tant per membres de l’equip de Recerca en Acció com per membres de la Fundació Alícia, no ho ha tingut fàcil a l’hora d’escollir les escoles finalistes perquè com explicàvem en el missatge Unes propostes molt didàctiques, els projectes eren realment molt complets i originals! Però aquí teniu els centres guanyadors i una breu explicació sobre les seves propostes:

1/ Institut de Constantí (3r ESO)

Els suggeriments d’aquesta classe són molts i variats, tots amb l’objectiu de fomentar una dieta saludable. Una de les propostes més interessant és que els alumnes de 3r d’ESO preparen xerrades i tallers sobre alimentació a nens de 6è de primària. Aquesta idea és veritablement molt interessant, ja que fomenta la participació i el protagonisme dels alumnes, que esdevenen models i referents pels més petits.

2/ IES Giola (3r ESO)

Els estudiants han triat un plat on l’ingredient principal era un dels ítems seleccionats: fruita, verdura, llegums o peix. I han cuinat una recepta amb algun d’aquests ingredients, ho han gravat i al final de la preparació van provar si el plat tenia bon gust. A més, es va realitzar un càlcul nutricional en alguns plats. A més han creat un bloc on tothom pot consultar els vídeos elaborats.

Veient els vídeos es nota el treball, l’esforç i la bona experiència dels estudiants. La idea de la cuina com a eina per a menjar millor es reflexa molt en aquest treball i, per tant, ens agrada molt!

3/ IES Vicente Ferrer Escrivà (4t ESO)

Les propostes d’aquesta classe són molt interessants i es nota que han estat treballades pels mateixos alumnes. Una de les propostes que més ens agraden és la de conrear un petit hort a l’escola, per tal de que els nens aprenguin a valorar l’esforç que comporta i per a fomentar el consum de les fruites i verdures plantades.

Els alumnes han creat un bloc amb vídeos de tota mena i un altre bloc amb els power points generats pels alumnes.

4/ IES Sa Palomera (1r BATXILLERAT)

Aquesta classe va tenir una idea molt divertida i creativa per demostrar que una alimentació inadequada pot comportar conseqüències greus. En el vídeo entrevisten a cinc estudiants que segueixen una dieta poc recomanable: n’hi ha un que no esmorza, un altre que no menja fruita, o peix… i ensenyen tot el que pot passar si la teva alimentació no és correcta. El resultat és molt divertit i està molt bé!

5/ CEIP Josep Barceló (5è primària)

Un tret diferenciador d’aquesta escola és que ja estant implantat mesures per a millorar l’alimentació dels seus estudiants. A través de murals, xerrades, tallers… A part, tenen altres propostes de cara el futur com implantar un programa de radio sobre alimentació, anar al mercat per conèixer els productes, llegir llibres, veure vídeos… Són molt actius i això és important!

6/ Acadèmia Igualada (1r BATXILLERAT)

Una molt bona proposta va ser la d’aquest institut, on els estudiants van dissenyat i crear un joc per a aprofundir en els coneixements sobre alimentació i nutrició. El joc consisteix en un trivial, l’objectiu era aconseguir omplir la piràmide d’alimentació saludable amb tots els aliments responent unes preguntes. Una excel·lent proposta, ja que aprendre també significa divertir-se.

I de premi… tallers i llibres!

El premi per a les tres primeres escoles és la realització d’un taller gratuït a la seu de la Fundació Alícia. Es tracta d’un taller de cuina en el qual durant els 30 primers minuts un cuiner ensenyarà als participants a preparar plats saborosos i fàcils amb aliments com la verdura, el peix, els llegums… Després, en grups d’entre quatre i sis, els alumnes hauran de triar i pensar uns plats a partir dels aliments disponibles en un mercat muntat al mateix lloc de realització del taller. Un cop adquirits els aliments, hauran de preparar el plat que hagin escollit per a després menjar-se’l!

Per a les escoles restants, el premi és un lot de llibres, en el qual s’hi inclouen les següents obres:

1/ Lèxic científic gastronòmic, d’Alícia & elBullitaller. Aquest peculiar llibre és una mena de diccionari il·lustrat que ens dóna una definició científica de tots els elements que intervenen en la cuina, incloent-hi productes, elements químics, estris i tècniques. Amb l’aval de la Fundació Alícia.

2/ La cuina catalana medieval, un festí per als sentits, d’Isidra Maranges. La importància de la cuina catalana medieval rau en la diversitat i la qualitat dels productes que utilitzava, gràcies a que el bon clima de les terres catalanes permetia tenir bons cultius i que el comerç mediterrani proporcionava condiments que arribaven de països llunyans.

3/ Prevención de la anorexia y la bulimia, de Josep Maria López Madrid i Neus Sallés. El llibre presenta, en primer lloc, un marc que permet contextualitzar els trastorns tot entrant des dels cànons de bellesa de la nostra societat fins a les dietes i costums alimentaris que tenim. I, en segon lloc, formula una proposta de treball amb activitats pràctiques per a dur-les a terme des de l’educació primària a la secundària per reforçar les actituds i factors de la personalitat que la poden causar.

Els centres guanyadors s’han de posar en contacte amb Recerca en Acció a través de la següent adreça electrònica recercaenaccio@agaur.gencat.cat o bé mitjançant el formulari de contacta del portal.

Esperem que us hagi agradat el projecte i que us hagi servit per a millorar els vostres hàbits alimentaris!

0 Comentaris

Envieu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.