6: Més, des de El Salvador

29 octubre 2010 | Diari de recerca

Quina informació es pot treure de les roques i els gasos volcànics? Ens ho explica l’Agustín Hernández, professor de la Universidad de El Salvador.

És tot un plaer poder estar en contacte amb vosaltres mitjançant aquest portal. Espero que trobeu interessant tot allò que us expliqui sobre el meu país (El Salvador). I que fins i tot, potser algun dia us animeu a visitar-lo i veieu algun dels seus bonics volcans.

Tots els volcans actius d’El Salvador (i la sismicitat que ha castigat intensament el país durant els últims anys) tenen relació amb la presència d’una zona de subducció que fa que les plaques oceàniques del Pacífic s’introdueixin sota l’escorça terrestre, a la zona situada al sud del país. Quin és doncs el nostre objectiu?

Investigar a fons els volcans actius d’ El Salvador

El Grupo de Investigación Vulcanológica es compon de professors i investigadors de la Universitat d’El Salvador procedents de diferents disciplines (física, química i enginyeria agrícola). Lamentablement de moment encara no existeix una carrera universitària de Geologia al país, però això fa també que intentem incorporar nous coneixements i disciplines científiques constantment.

Sobretot, estudiem i fem un seguiment dels gasos volcànics

Ja que són indicadors de l’activitat magmàtica més o menys superficial. Increments en la taxa d’emissió d’alguns gasos, com ara el diòxid de sofre (SO2) o el diòxid de carboni (CO₂) poden ser precursors d’episodis eruptius.

Poder detectar increments en l’emissió d’aquests gasos té un gran interès social

Aquest estiu (2010) hem realitzat una campanya sobre el complex volcànic format pel Volcà Boquerón, el Picacho (ambdós formen el que es coneix com a volcà San Salvador), el Jabalí, Plan de la Laguna y la Caldera d’Ilopango. Campanya en la qual van participar també en Domingo Gimeno i en Guillem Gisbert de la Universitat de Barcelona.  I donat que en aquell moment el volcà de San Miguel es trobava amb un increment de la seva activitat, també vam aprofitar l’ocasió per visitar-lo.

És un complex volcànic especialment perillós per a la ciutat de San Salvador

Per això es va seleccionar per iniciar el treball. Es troba ubicat entre la Caldera d’Ilopango i l’edifici volcànic del Volcà San Salvador.

Hi ha poblacions que viuen, literalment, dins de la Caldera i sobre l’edifici volcànic.

Com a resultat d’aquest treball de camp es van agafar 173 mostres de roques i cendres volcàniques que s’estudiaran als laboratoris de la Facultat de Geologia de la Universitat de Barcelona.

Conèixer a fons el funcionament d’aquests volcans és la millor forma d’enfortir les capacitats locals per poder gestionar correctament els perills associats a l’activitat volcànica.

Quin tipus d’informació podem treure de les roques que estudiarem?

Doncs ens aporten informacions molt variades i valuoses. Per exemple, la composició química de les roques i el seu percentatge de cristalinitat influeixen directament sobre l’explosivitat potencial d’un fenomen volcànic.

També, la composició química d’alguns dels seus minerals ens donen una idea sobre la profunditat a la qual es troben les cambres magmàtiques que nodreixen de magma els volcans i que són, en definitiva, el disparador de les erupcions.

I ja per acabar, el reconeixement dels dipòsits volcànics (la seva geometria i dimensions) ens permeten intuir com es va produir el creixement i activitat eruptiva dels volcans en un passat recent.  En un país amb tants volcans joves, i en molts casos actius, la seva comparació ens permet deduir com és més probable que continuin creixent en el futur, cosa que pot ser de gran utilitat en la planificació territorial.

Agustín Hernández