• Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
  • Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
Inici3: Com analitzem el significat d’una imatge
Tornar

3: Com analitzem el significat d’una imatge

25 setembre, 2007
El valor expressiu d?una imatge està condicionat tant per la seva claredat perceptiva com per l?ús que en fem a l?hora de realitzar intencionadament un determinat acte de comunicació.

Des d’aquest punt de vista, la construcció d’un discurs visual es fonamenta bàsicament en els següents aspectes:  

Imatges icòniques referides a l’estructura del món sensible

El coneixement que tenim d’aquestes imatges, en tant que re-presentació de la realitat, ens ve donat, ja que la pròpia estructura icònica de la imatge imposa un determinat grau d’analogia amb el món exterior. Per tant, la semblança de la imatge amb el món sensible experimentat és la primera norma d’acceptabilitat d’un discurs visual.

En aquest primer pla, la imatge ve determinada per la realitat perceptiva o mon dels objectes sensorials i regulada per uns criteris perceptibles generals.

La percepció és immediata i solament requereix una adequada tècnica representativa. Aquí, la imatge re-presentadas no actua com a signe, sinó com la cosa mateixa.

Imatges simbòliques referides a objectes socials:

És evident que les imatges re-presentades també remeten a uns continguts. La comprensió i interpretació d’aquests continguts requereix un previ coneixement de les regles i acords que regeixen l’ús social de les imatges icòniques emprades.

En aquest segon pla, la imatge fa referència als objectes socials o camps semàntics determinats per la història del seu ús social. És el pla de la comprensió,  en el que la imatge com a producte simbòlic, ens diu alguna cosa sobre la realitat.

El significat de la imatge:

Aquests dos plans, icònic i simbòlic, el primer sorgit de la analogia entre la imatge i la realitat re-presentada, i el segon basat en el coneixement convencional del seu ús i els efectes produïts, constitueixen les referencialitats de la comunicació visual que ens ha de portar a la comprensió del seu significat.

Es tracta, doncs, d’analitzar els elements visuals que conformen el discurs a partir de la seva representació analògica i situar-los posteriorment dins la situació concreta d’ús intencionat. En el cas concret que ens ocupa ara a Recerca en Acció es tracta d’analitzar la voluntat de comunicar gràficament el concepte de la tasca d’un científic.

L’anàlisi de les imatges presentades a concurs.

La valoració del significat les imatges que es presenten al concurs Dibuixa un científic o científica no s’ha de basar únicament en que siguin més o menys fidels a la representació dels objectes referencials, sinó, i sobretot, en el fet de que siguin ben emprades, és a dir, adequades a la situació que les generen.

Cal valorar, doncs, el grau de concordança entre la imatge icònica i el món exterior referit, però sobre tot, l’elaboració reeixida d’una concordança entre la situació concreta i els elements d’expressió simbòlica emprats.

Trobareu diversos exemples en les imatges que acompanyen aquest text i que hem titulat:

Un marc de confiança i utilitat (dibuix de Paula Armero, 8 anys, Gavà)

El científic de la ficció cinematogràfica (dibuix de Santi Salas, 12 anys, Sabadell)

La recerca coma una tasca positiva, agradable, útil (dibuix d’Aleix Seguí, 7 anys, Tortosa)

D’acords a aquestes consideracions, les imatges presentades a concurs s’analitzaran i avaluaran segons els següents criteris:

Pla de la iconicitat: les condicions perceptives.

Elements gràfics pertinents i suficients.

Tècnica representativa adequada.

Composició, ordenació i claredat en l’exposició gràfica.   

Pla del simbolisme: continguts intencionats.

Personatges adequats.

Context apropiat.

Sinceritat expressiva.

Riquesa de continguts.

Grau de rellevança: originalitat i oportunitat

Impacte emotiu

Actitud crítica

 

Fins al proper missatge!

Jordi Pericot

 

Un marc de confiança i utilitat

En aquest dibuix, l’autora (Paula Armero, de 8 anys, resident a Gavà)  es serveix d’objectes propis a la recerca espacial, tot i que limita excessivament aquest objectes, entre molts altres possibles, a un telescopi, una esfera i, evidentment una finestra oberta d’on provenen els reflexes dels astres.

La composició és ordenada, clara i els actors ocupen el seu corresponent espai.

Aquests elements gràfics permeten inferir uns continguts convencionals que donen sentit i enriqueixen la imatge, creen un context exclusivament orientat a l’observació còsmica i, sempre, dins un marc de confiança i utilitat.

El científic, amb el seu optimisme, així ho manifesta.

Comentari de Jordi Pericot

El cientific de la ficció cinematogràfica

En aquest dibuix, realitzat per Santi Salas, de 12 anys, resident a Sabadell, els elements gràfics re-presenten, per analogia, una realitat no massa usual d’un laboratori científic. Els elements exposats s’aproximen més als que poblen el món de la ficció cinematogràfica, llibres esotèrics, probetes no massa ordenades s’estenen sobre la taula del laboratori.

El rostre del científic és el d’un individu preocupat, fins i tot obsessionat, pel seu treball.

L’autor intenta associar aquest elements gràfics re-presentatius d’una realitat discutible a uns continguts convencionals propis del desordre, les precipitacions, les sorprenents i atzaroses  troballes d’un personatge turmentat i conscient de la seva genialitat i, lògicament, víctima de la incomprensió ciutadana.

Comentari de Jordi Pericot

Ordre, netedat, precisió, prevenció....

Des del punt de vista de la re-presentació analògica, aquest treball (dibuixat per Marc Carreres Garriga, de 13 anys i resident a Barcelona) és força reeixit. Els elements bàsics hi són representats amb fidelitat i seguint les regles de la perspectiva i la lògica.

El dibuix posa èmfasi en representar fidelment un espai ampli que permeti la mobilitat i la tasca científica dels actors .

De l’ús d’aquestes imatges, se’n infereixen valors que fàcilment s’associen al treball científic: ordre, netedat, precisió, prevenció.. en un espai ampli i net que facilita la convivència i el treball en equip i prevenció.

Comentari de Jordi Pericot

La recerca com a una tasca positiva, agradable, útil

En aquest dibuix es veu que els elements gràfics que el dibuixant (el tortosí Aleix Seguí, de 7 anys) ha escollit per representar un científic són pertinents , si tenim en compte la seva edat. Es tracta d’artefactes de laboratori on es mostra una mescla de colors primaris  que dóna com a resultat uns sorprenents colors compostos. Els elements re-presentats són pertinents i suficients, si tenim en compte que es centren en aquest experiment únic.

El científic és jove i té un tarannà alegre. La joventut i optimisme del personatge permet identificar la recerca científica com una tasca positiva, agradable, útil.  La emotivitat que desperta ajuda a aproximar-se al dibuix amb una bona disposició  i a veure el científic amb simpatia.

Comentari de Jordi Pericot

 

Etiquetes: Art / Humanitats, Educació, El científic dibuixat, Percepció de la ciència

Comparteix!
Tweet

Respondre Cancel·la les respostes

Equip Investigador

Pau

David Segarra Mediavilla

Maria Teresa Escalas

Veure tot l'equip »

Diari de Recerca

El projecte »

14: Quin aspecte tenen els científics segons els nens catalans?

13: Els nois dibuixen científics, i algunes noies dibuixen científiques

12: Faetont o Frankenstein? La ciència com a creadora de mites moderns

11: Lliçons apreses del test Draw a Scientist

10: Dissenya el teu propi científic

9: Científics de cartró

8: Què expressen els rostres dels científics dibuixats?

7: Bates blanques per a l’eternitat

6: Millorar la cultura científica, tot un repte!

5: Metges dolents i arqueòlegs bons: els savis de les pel·lícules

4: Quina mena de ciència mostren els dibuixos fets pels nens?

3: Com analitzem el significat d’una imatge

2: Què volem analitzar en els dibuixos?

1: Científics de debò o científics de pel·lícula?

Piulades recents

  • 🎨Ajudem a emplenar les xarxes amb dibuixos de 👩‍🔬científiques! Participa en el concurs de @icmabCSIC! 👇 https://t.co/YZlpECZfDY
  • 📣Es posa en marxa a l'Hospitalet el programa #PetitsTalentsCientífics per fomentar l’interès per les #ciències entr… https://t.co/0Dlpgobl79
  • RT @fundaciorecerca: ⌛️#Taldiacomavui de 1897 va néixer la física Caroline Emilie "Lili" Bleeker, que va dissenyar i fabricar instruments ò…
Amb el suport de:
Copyright © 2014 Design by FCRi.cat.
  • Qui som
  • Contacte
  • Avís legal
  • RSS
Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars. Si no canvia la configuració del seu navegador, vostè n’accepta l’ús.
Veure política de privacitat i condicions d’ús
Acceptar