• Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
  • Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
Inici17: Els sediments dels fons marins
Tornar

17: Els sediments dels fons marins

28 desembre, 2006

Els fons dels oceans poden ser rocosos o estar recoberts per sediment fi. Als sediments hi ha compostos orgànics que cauen des de la columna d’aigua. Els animals que viuen al fons del mar utilitzen aquests compostos orgànics com a aliment. L’anàlisi de la composició química i de les dimensions dels grans en el sediment ens dóna informació sobre les organismes que viuen als sediments o sobre el sòl marí.

En els vaixells d’investigació oceanogràfica hi ha la instrumentació necessària per a recollir mostres de sediment provinent de zones profundes. El sediment es mostreja emprant uns cilindres de plàstic de 10 cm de diàmetre i 40 cm de longitud. Aquests cilindres es llancen des del vaixell controlats per un cable amb un aparell anomenat multicorer. Quan toquen al fons, penetren al sediment i un mecanisme els tanca i després es recuperen. Una vegada a bord, els cilindres de sediment (testimonis) es tallen en una mena de llesques de diferent gruix (com si fos una barra de pa). La forma de submostratge varia segons el tipus d’anàlisi que es pretén fer. Fins ara, hem tingut alguns problemes tècnics i, primer, no varem poder extreure cap testimoni de sediment. Però a la propera zona de mostratge, a la costa oriental de la Península Antàrtica ja n’hem pogut extraure. La nostra intenció és recuperar sis testimonis de sediment a cada estació que serviran per a realitzar varis anàlisis. Alguns cilindres es tallaran en llesques que es guardaran separades en bossetes i es congelaran a -20ºC. Quan tornem a Barcelona, es farà l’analítica per tal de determinar el contingut de carboni (C), nitrogen (N), biomolècules (carbohidrats, lípids i proteïnes), aminoàcids, nutrients, clorofil·la a i feofitina. D’altres testimonis, en canvi, es deixaran intactes i s’utilitzaran a bord per a realitzar experiments de respiració.

Elisabet Sañé

 

Latitud:  -61º 0′ S
Longitud:  -55º 9′ W
Hora: 12:00 h
Velocitat del vent a coberta: 9 (m/seg)
Temperatura de l’aire: -0.3 ºC

Multicorer

L’extractor de testimonis (Multicorer, en anglès) a punt d’entrar a l’aigua. De fons s’observa la plataforma de gel.
Detall del multicorer

Detall del cap de l’extractor de testimonis (multicorer) amb el mecanisme de tancament accionat.
Interfase

Detall de la interfase sediment-aigua, ben conservada dins d’un testimoni obtingut amb el multicorer.
Testimoni

Detall d’un testimoni de sediment.

Etiquetes: Biologia, Canvi climàtic a l'Antàrtida?, Mar, Món subaquàtic, Zones polars

Comparteix!
Tweet

Respondre Cancel·la les respostes

Equip Investigador

Enrique Isla

Josep Maria Gili

Laura Alonso

Veure tot l'equip »

Diari de Recerca

El projecte »

28: És l’hora del comiat!

27: Els fons marins a Larsen

26: Recol·lectant a Larsen

25: Larsen i el canvi climàtic

24: Anem cap a Larsen

23: Els peixos antàrtics

22: Observant la columna d’aigua de mar

21: Xarxes i trampes

20: El Nadal a l’Antàrtida

19: Cap a les illes South Shetland

18: Com estudiem els bacteris marins?

17: Els sediments dels fons marins

16: Bon Nadal

15: L’illa elefant

14: Informe del Cap Científic de l’expedició

13: Comença el mostratge del fons marí

12: Com ens comuniquem a bord del Polarstern?

11: Informe del Cap Científic de l’expedició

10: Visita a Neumayer

9: Tractament de residus

8: El gel marí

7: Què vol dir ser Cap d’un grup investigador?

6: Arribem a la badia d’Atka

5: El vaixell Polarstern

4: Traspassem el Cercle Polar Antàrtic

3: Informe del Cap Científic de l’expedició

2: Ens instal·lem al Polarstern

1: Comença l’expedició

Piulades recents

  • RT @CrecimUab: Avui @victorlopezsbd reflexionarà amb docents colombians de la @Unimagdalena sobre “Los retos de la Educación STEM” aprofu…
  • 📣Docent! Vols saber com preparar una xerrada (o una classe) virtual per comunicar, divulgar o ensenyar #ciència? In… https://t.co/jRDVlMKcRy
  • 👏El @termcat , amb la col·laboració de l'@ICOcells i del @ZooBarcelonaa, ha creat la infografia interactiva🐦 "Oce… https://t.co/Yj2Gu63qhb
Amb el suport de:
Copyright © 2014 Design by FCRi.cat.
  • Qui som
  • Contacte
  • Avís legal
  • RSS
Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars. Si no canvia la configuració del seu navegador, vostè n’accepta l’ús.
Veure política de privacitat i condicions d’ús
Acceptar