• Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
  • Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
Inici17: Curs sobre la nidificació de les aus de l̵ ...
Tornar

17: Curs sobre la nidificació de les aus de l’Institut Català d’Ornitologia

28 maig, 2014
Aquest mes de maig ha tingut lloc el curs sobre la nidificació de les aus que l’ICO fa cada primavera. En aquest curs s’estudia tot el procés de la biologia de les aus, des del moment que els ocells s’aparellen fins que els polls s’envolen i es troben sols davant el perill, és a dir, a mercès dels depredadors que es cruspiran com a mínim la meitat dels ocellets abans del seu primer aniversari.

 

Durant les 8 hores de classes teòriques repartides en quatre sessions, els assistents van aprendre molts aspectes de la nidificació dels ocells que els eren desconeguts fins aquell moment. Voldríem destacar alguns que, pels comentaris dels alumnes, probablement són els més desconeguts pel gran públic.

– Un 90% de les espècies d’ocells formen parelles monògames i només un 10% tenen sistemes d’aparellament poligàmics, cria comunal o diferents per altres raons. Malgrat tot, només podem parlar de monogàmia social, no de monogàmia sexual ja que els ocells aparellats copulen tan com poden -especialment els mascles- amb altres individus. Així que la imatge de la parelleta d’ocells enamorats queda molt bé pels contes però…

– Les estratègies de vida dels ocells poden ser molt diferents. En els ocells petits (espècies presa), la supervivència de l’espècie es determina pels nombres: gran (o enorme) quantitat de polls però altíssima mortalitat i baixa longevitat (molt pocs anys de vida). En els ocells grans (p.e., rapinyaires i aus marines) la producció de polls és molt reduïda però la mortalitat és més baixa i, sobretot, tenen una longevitat molt més alta.

– “Fer” un ou és molt més complicat del què sembla! Des del moment en què la cèl•lula germinal baixa per l’oviducte de la femella, on se li afegeixen els elements com en una cadena de muntatge, fins que se li “pinta” la closca, té lloc tot un procés molt elaborat.

– El parasitisme de cucuts i similars s’ha desenvolupat en línies evolutives diferents dintre dels ocells, produint -a més dels cucuts-, ànecs paràsits, teixidors i tot un seguit d’espècies tropicals que basen la seva supervivència en un parasitisme intens de les seves víctimes, generalment d’una forma que per la nostra sensibilitat és extremadament cruel.

El curs va acabar amb una sessió pràctica registrant caixes niu per al Projecte Nius a la Pineda del Remolar, en la que es van fer fitxes de 19 nius corresponents a pardal, mallerenga carbonera i xot. No cal dir que la sessió pràctica va ser la cirereta a unes jornades de descoberta d’un dels episodis més apassionants de la biologia de les aus.

REA1 - Anellant poll de Parus major - Cristina Gil (2).

Anellant pollet de mallerenga carbonera

 

REA2 - Poll per anellar de Passer domesticus - Cristina Gil

Poll crescut de pardal comú, a punt per ser anellat.

Abel Julien
UdICO – Unitat de Divulgació
Institut Català d’Ornitologia
http://abeljulien.blogspot.com

 

 

Etiquetes: Ciència ciutadana: projecte Nius

Comparteix!
Tweet

Respondre Cancel·la les respostes

Equip Investigador

Recerca en acció

Veure tot l'equip »

Diari de Recerca

El projecte »

19: Abellerols i altres ocells africans

18: Polls nidícoles i polls nidífugs

17: Curs sobre la nidificació de les aus de l’Institut Català d’Ornitologia

16: Nius poc usuals

15: El cucut, el gran estafador

Missatge 14: Nius d’orenetes de fang o sota terra: una història de l’evolució

13: Els nius, menjar habitual dels depredadors

12: Les nostres mallerengues, segons www.nius.cat

11: Ocells migradors i nius

10: Per què canten tant els ocells a la primavera?

9: Com disposar les caixes nius per als ocells

8.- Ja heu entrat les vostres observacions de nius?

7.- Seguim nius des de l’escola!

6.- Perquè uns ocells ponen més ous que altres?

5.- Com podem saber si la cria és un èxit?

3.- Qui pot estar criant ara prop de casa nostra?

4.- Tinc un falcó criant al balcó de casa!

2.- Perquè seguim la nidificació dels ocells?

1.-Participa: segueix tot el que passa al niu d’un ocell

Piulades recents

  • 📣Es posa en marxa a l'Hospitalet el programa #PetitsTalentsCientífics per fomentar l’interès per les #ciències entr… https://t.co/0Dlpgobl79
  • RT @fundaciorecerca: ⌛️#Taldiacomavui de 1897 va néixer la física Caroline Emilie "Lili" Bleeker, que va dissenyar i fabricar instruments ò…
  • RT @CcivicsBCN: 😷 El @ccgolferichs i @ISGLOBALorg parlen de la #Covid19 al cicle "Societat contemporània: Covid-19, una anàlisi interdiscip…
Amb el suport de:
Copyright © 2014 Design by FCRi.cat.
  • Qui som
  • Contacte
  • Avís legal
  • RSS
Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars. Si no canvia la configuració del seu navegador, vostè n’accepta l’ús.
Veure política de privacitat i condicions d’ús
Acceptar