1: Un any de 'Festa Major' pels qui estudiem volcans

18 octubre 2010 | Diari de recerca

Qui som aquesta gent rareta que es dedica a estudiar volcans? Què fem en realitat? Té cap interès o utilitat?

Esperem que el seguiment d’aquest projecte us ajudi una mica a conèixer qui som, què fem, i fins i tot quina utilitat pot arribar a tenir tot això.

Durant la recent crisi de l’Eyjafjallajokull un economista va arribar a preguntar-se en un prestigiós diari català: què fan aquests científics a Islàndia “creant alarmisme”?  Una mena d’actualització freaky del famós “que inventen ellos” d’Unamuno.

Doncs podríem respondre amb la frase d’un altre economista, nord-americà i molt important, que va popularitzar Bill Clinton durant la seva primera campanya presidencial: ‘It’s economy, stupid’.

L’impacte econòmic directe del tancament dels aeroports europeus durant 6 dies ha estat avaluat en 2500 milions d’euros. Amb una mica de recerca científica prèvia, el tancament i el cost econòmic associat s’hagués minimitzat.

Amb més recerca científica, la crisi de l’Eyjafjallajokull hagués estat molt menor

A l’estat espanyol no hi ha gaire incidència de l’activitat volcànica, que es concentra com és prou conegut, a les illes Canàries. La darrera erupció va succeir el 1971 a l’illa de La Palma, al volcà de Teneguía. Tot i que també hi ha hagut erupcions històriques a altres illes més antigues i “apagades” d’aquest arxipèlag, no es pot comparar amb l’activitat d’altres països, com ara Itàlia.

La realitat és que aquí, la major part dels que estudiem d’una manera o un altre el vulcanisme ho fem en volcans extingits. La majoria extingits fa molts milions d’anys (els geòlegs com sabeu tenim la mania de calcular el temps en porcions enormes en comparació a la resta dels humans).

Som geòlegs que estudiem volcans

El darrer abril, quan va començar la major crisi aeronàutica europea arran de l’erupció de l’Eyjafjallajokull i els media em presentaven reiteradament com a vulcanòleg, vaig intentar explicar que, de fet, a l’estat no hi ha vulcanòlegs sinó geòlegs que ens dediquem a estudiar volcans amb un grau de dedicació més o menys intens, compartit amb altres recerques i activitats.

Unes premisses doncs de partida: la gent del grup consolidat de recerca PEGEFA (PEtrologia i GEoquímica, Fonamental i Aplicada) ens ocupem principalment de vulcanisme, però també de moltes més coses, com ara la química de l’aigua que surt de la teva aixeta de casa, o de l’estudi de vitralls medievals. Quan treballem amb volcans la major part de les vegades ho fem amb vulcanisme extint. La geologia és una ciència històrica, no ho oblideu:

El present és la clau del passat i viceversa

Som, com la major part de grups de recerca del país, poquets i repartits principalment a Catalunya, Canàries i Itàlia. I que ningú es pensi que la ciència només es pura i que quan estudiem ho fem només pel plaer d’aprendre (que també).

Dit això, aquest any ha estat de festa major per qui estudia volcans, ja que un petit volcà ubicat en un lloc remot del Sud d’Islàndia ha produït una petita però bonica erupció, que unida a una petita glacera ens han demostrat que no hi ha enemic petit (ostres, semblo en Guardiola) i que hem de gastar més calés en recerca si volem gestionar eficientment una crisi natural.

Demà passat en tindreu més. Fins ben aviat!

Domingo Gimeno