Arts i Humanitats | Diari de recerca

1. Científics de debò o científics de pel·lícula?

16 setembre 2007 | Arts i Humanitats, Diari de recerca

Tenen els nens una imatge realista dels científics? O és una imatge estereotipada i condicionada pels tòpics que apareixen a les obres de ficció?
A tot el món hi ha un interès creixent per a evitar el distanciament entre la ciència i la societat. No es tracta només que els coneixements científics bàsics haurien de formar part del bagatge de qualsevol ciutadà. Cal també afavorir la implicació de tothom en els debats que envolten l’aplicació de nous coneixements científics. I això només es pot aconseguir si els ciutadans tenen un coneixement raonable sobre la ciència, els seus objectius, mètodes i possibilitats.
En aquest context es fan estudis arreu per determinar quina imatge tenen els ciutadans de la ciència i dels seus protagonistes, els científics. Es considera que aquesta imatge és un indicador per valorar fins a quin punt les persones tenen, o no, una visió realista de la ciència.
Recerca en Acció vol participar d’aquest procés de reflexió mitjançant un enfocament innovador al nostre país. Durant les properes setmanes, en aquest portal analitzarem una mostra dels 350 dibuixos realitzats per nens i joves catalans de 6 a 18 anys que han respost al concurs Dibuixa un científic o científica. L’anàlisi d’aquestes obres ens ajudarà a entendre millor quina és la percepció de la ciència en la nostra societat a través de la mirada dels més petits.
Alhora també estudiarem una altra qüestió que hi té molt a veure: quina és la imatge del científic tramesa per les pel·lícules, la literatura o el còmic? Quins són els temes, els mites, els conflictes ètics que difonen els mitjans de ficció i que poden condicionar-ne la percepció de la gent?
Al llarg de les properes setmanes, doncs, intentarem respondre una pregunta bàsica: com és un científic a ulls dels nens i dels joves catalans d’avui?
Aquesta pregunta n’inclou moltes altres: un científic, és algú distant o és algú proper? Fa una recerca perillosa, o bé benefactora? Compleix amb els tòpics (bata blanca, ulleres, cabells esvalotats, personalitat despistada…) o és una persona com les altres? És un home o és una dona? Treballa tancat al laboratori o ho fa a l’aire lliure?
Preguntar-se tot això equival a demanar-se si els nens tenen una imatge més o menys realista dels científics. O bé fins a quin punt la seva mirada està condicionada pels estereotips que han difós a bastament les obres de ficció.
En els propers missatges us explicarem quina metodologia pensem emprar per a esbrinar tot això i començarem a analitzar els dibuixos rebuts segons les directrius del nostre Equip Científic.
Fins al proper missatge!
L’Equip científic

0 Comentaris

Envieu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.