• Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
  • Aventures científiques
  • Experimenta
  • Notícies
  • Pregunta
  • Jocs i recursos educatius
  • Turisme científic
  • Cerca avançada
IniciLa verdura: l’assignatura pendent
Tornar

La verdura: l’assignatura pendent

5 maig, 2010

Els resultats obtinguts de les enquestes reflecteixen una ingesta de verdures molt baixa per part dels infants i adolescents. Un 84% dels alumnes consumeixen entre un i set plats de verdura a la setmana, que vol dir que com a màxim en prenen un ració al dia.

Segons el nostre estudi sobre els hàbits alimentaris, un 9.5% dels escolars enquestats no en menja mai, de verdura, mentre que un 6% ingereix entre 8 i 14 racions setmanals. Només la resta (un migrat 0.5%) segueix les indicacions saludables, que recomanen ingerir dues o més racions al dia.

Majoritàriament, els 1.375 alumnes de la nostre mostra diuen que consumeixen la verdura en forma d’amanida, salsa de tomàquet per acompanyar la pasta, mongeta verda i pèsols bullits. Un sector més minoritari consumeix sopa o crema de verdures, bledes, carxofes…

La increïble varietat de les verdures

Les verdures i hortalisses són un grup d’aliments molt ampli, que inclou l’enciam, els espinacs, el tomàquet, la col, la ceba…. Depèn de la zona geogràfica i de l’estació del any se’n troben unes o unes altres, tot i que en els mercats es poden trobar totes i de diferents parts del món.

Les verdures es poden consumir crues o amanides (tomàquet, cogombre, pastanaga, enciam, pebrot…), bullides (col, mongeta tendra, bledes…), saltejades (xampinyons, espinacs…), al forn (escalivada- pebrot, albergínia i ceba) o fregides (carxofa, ceba…). També es fan al vapor, al microones o a la planxa. A més, dins del grup de les verdures també s’hi inclouen els bolets, ja que s’assemblen molt des del punt de vista nutritiu. És a dir, que no val l’excusa que “no m’agrada la verdura”, ja que hi ha tanta varietat i es pot preparar de tantes maneres que és quasi impossible no trobar-ne alguna que agradi!

Minerals, vitamines i fibra

Les propietats beneficioses de les verdures i hortalisses es deuen a la seva important aportació de minerals, vitamines i fibra. Principalment, parlem de pro vitamina A, vitamina C, àcid fòlic i vitamines B1, B2 i B9. El mineral més destacat és el potassi, però també en trobem d’altres. Totes aquestes vitamines i minerals realitzen funcions molt importants en el nostre cos. Per la seva part, la fibra és molt necessària per les funcions que realitza (regulació del trànsit intestinal i disminució de la sensació de gana).

Com cal menjar verdures?

Moltes verdures es troben en més d’una estació de l’any, fins i tot algunes es cultiven tot l’any, com la ceba, el xampinyó, l’enciam… (vegeu la Roda de verdures de temporada que acompanya aquest text).

Les recomanacions nutricionals ens diuen que cal prendre dues o tres racions de verdures o hortalisses diàries. Es poden repartir en el dinar i en el sopar, com a plat principal o com a acompanyament, o també en l’esmorzar o berenar, en forma d’un entrepà vegetal (enciam, tomàquet, cogombre…).

A continuació, us proposem una deliciosa recepta amb verdures: una pizza vegetal.

Verdura boscana

No sempre cal anar a la botiga per menjar verdura. Els nostres prats i boscos són plens de plantes silvestres comestibles: espàrrecs, dent de lleó, fonoll, fonoll marí, verdolaga, malva… El web de Flora catalana n’informa abastament, incloent-hi una munió d’usos ben peculiars de les plantes silvestres.

Trucs per a consumir més verdura:

  1. Tenir-ne sempre a casa.
  2. Comprar diferents tipus i provar quina ens agrada més.
  3. Variar les formes de cuinar: bullir, al vapor, al forn, a la planxa, guisades, fregides… veuràs com canvia el sabor!
  4. La presentació és molt important! Si visualment no t’agrada, no t’ho menjaràs!
  5. Pots introduir la verdura dins d’empanades o de rotllets, acompanyada de carn.
  6. La combinació de sucs de fuita i de verdura són molt bons! Tu tries les verdures que t’agradin i les exprimeixes. Els sucs de pastanagues, cogombres, tomàquets i d’altres són excel·lents.
  7. També pots incorporar enciam, tomàquet o cogombre a l’entrepà.
  8. Perquè sigui més fàcil de menjar pots triturar la verdura i fer una crema o una sopa. I, fins i tot, pots fer pastissos casolans de carbassa, pastanaga…
  9. Només amb el simple fet d’acompanyar el plat amb un tomàquet gran ja tenim una ració de verdura. I si, a mitja tarda, tenim gana ens podem menjar una pastanaga crua. D’aquesta manera tan senzilla ja tenim dues racions de verdura al dia.

Seguint aquests trucs no és tan difícil complir les recomanacions!

No us perdeu el proper missatge!

Etiquetes: Aliments / Nutrició, Poca verdura i massa refrescs?

Comparteix!
Tweet

Cap resposta a “La verdura: l’assignatura pendent”

  1. Respondre
    susana
    dimecres, 8 desembre 2010 at 16:18

    He quedat encantada amb aquesta pàgina

  2. Respondre
    Montse
    divendres, 7 maig 2010 at 08:25

    gràcies per les idees i l’enllaç a la flora catalana és tot un descobriment!

Respondre Cancel·la les respostes

Equip Investigador

Marc

Elena

Núria

Veure tot l'equip »

Diari de Recerca

El projecte »

Treballar l’alimentació a classe té premi!

Unes propostes molt didàctiques

Propostes de les escoles per a millorar l’alimentació

Com mengen els joves que viuen sols?

Menjar, ús o abús?

Les conseqüències d’una dieta inadequada

La pastisseria, el camí al sobrepès

Els llegums, un aliment complet

El peix, un tresor a l’abast

Els refrescs, una invitació a la moderació

La verdura: l’assignatura pendent

Com menjar fruita?

Les innumerables virtuts de la fruita

Com esmorzar saludablement

L’esmorzar: llet, fruita i cereals?

Reflexions urgents d’un antropòleg sobre l’alimentació

Els escolars catalans mengen poca verdura, fruita i peix

Estudiem l’alimentació dels escolars catalans

Piulades recents

  • RT @CrecimUab: Avui @victorlopezsbd reflexionarà amb docents colombians de la @Unimagdalena sobre “Los retos de la Educación STEM” aprofu…
  • 📣Docent! Vols saber com preparar una xerrada (o una classe) virtual per comunicar, divulgar o ensenyar #ciència? In… https://t.co/jRDVlMKcRy
  • 👏El @termcat , amb la col·laboració de l'@ICOcells i del @ZooBarcelonaa, ha creat la infografia interactiva🐦 "Oce… https://t.co/Yj2Gu63qhb
Amb el suport de:
Copyright © 2014 Design by FCRi.cat.
  • Qui som
  • Contacte
  • Avís legal
  • RSS
Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars. Si no canvia la configuració del seu navegador, vostè n’accepta l’ús.
Veure política de privacitat i condicions d’ús
Acceptar