Enlairem un coet! (reaccions àcid-base)

10 juny 2010 | Diari de recerca

Gràcies a la reacció química entre un àcid (l’àcid acètic del vinagre) i una base (el bicarbonat) i amb una mica d’imaginació aconseguirem l’energia necessària per a propulsar un coet.

A Recerca en Acció no ens estem de res. Aquesta vegada ens hem proposat enviar un coet i un astronauta, el Rafael, a l’espai. Si no us ho creieu veieu el següent vídeo en què el científic Josep Duran, professor del Departament de Química de la Universitat de Girona, ens explica com ho podem fer!

El fonament químic d’aquest experiment es basa en la reacció que es produeix quan entren en contacte el vinagre (un àcid) i el bicarbonat (que és una base, el contrari d’un àcid). La reacció és la mateixa que fa malbé les roques calcàries, que es dissolen en contacte amb àcids (pluja àcida, contaminació…).

En el següent text, s’explica més detalladament el fonament científic de l’experiment i els passos per a la seva realització.

Tot i que no es tracta pas d’un experiment perillós, cal tenir una certa cura donat que el coet surt disparat. Els infants convé que facin els experiments sota la supervisió d’un adult.

1. pau

hola, m’ agrada’t molt aquest videu. El duré a la meva classe.

2. Lluís